Bank Pocztowy zamierza korzystać z systemu pracy hybrydowej i rezygnuje z części powierzchni biurowych

Bank Pocztowy zamierza korzystać z hybrydowego trybu pracy wśród pracowników i ogranicza wykorzystywane powierzchnie biurowe. Jak podkreśla zarząd, decyzja podyktowana jest sprawdzeniem się takiego modelu pracy w czasie pandemii oraz koniecznością ograniczania kosztów w celu powrotu banku na ścieżkę trwałej rentowności. Bank rozpoczął proces uwalniania powierzchni biurowych w warszawskiej siedzibie centrali. Wynajętych ma zostać około 1350 metrów kwadratowych. W planach jest także rezygnacja z powierzchni biura w Łodzi. Działania te powinny przynieść ograniczenie kosztów banku o kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

Bank Pocztowy

Po ponad roku wynikającej z pandemii COVID-19 pracy w trybie hybrydowym Bank Pocztowy nie zamierza całkowicie wracać do trybu stacjonarnego, w związku z czym rozpoczął optymalizację powierzchni biurowych. Jak podkreśla zarząd, decyzja o zmianach podyktowana jest sprawdzeniem się takiego modelu w czasie kolejnych lockdownów, trendami panującymi obecnie na rynku oraz koniecznością kontynuowania realizowanych przez bank działań z zakresu rentowności.

– W okresie pandemii – od marca 2020 do połowy kwietnia tego roku – nawet 70 procent naszej załogi z Centrali Banku wykonywało swoje obowiązki zdalnie. Był to dla nas swoisty sprawdzian, który zdaliśmy celująco. Przez ten czas mogliśmy się przekonać, że taki model sprawdza się w praktyce, choć kiedyś się go obawialiśmy. To nie tylko nasze spostrzeżenia – wielu ekspertów podkreśla, że pandemia spowodowała zmianę myślenia na temat tzw. home office. Dlatego właśnie teraz, gdy m.in. dzięki szczepionkom możliwy stał się powrót do biur, staramy się znaleźć złoty środek – model pracy, który będzie odpowiadał nam i naszemu zespołowi – mówi Agnieszka Such, Dyrektor Zarządzająca Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Banku Pocztowego.

Bank podjął decyzję o uwolnieniu powierzchni przede wszystkim w warszawskiej centrali. Wynajem części biur to także działanie wpisujące się w obecną strategię rozwoju i politykę optymalizacji kosztów. Dodatkowo ograniczenie części powierzchni biurowych jest uzasadnione w związku z planowanymi ograniczeniami zatrudnienia. Główny impuls do zmian dała jednak skala i pozytywne efekty pracy zdalnej w czasie pandemii.

Oddanie najemcom 1350 metrów kwadratowych w budynku przy ulicy Puławskiej pozwoli Bankowi zaoszczędzić potencjalnie nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Każde piętro to około 450 metrów kwadratowych. Obecnie zakończył się przetarg, w drodze którego została wybrana firma mająca poprowadzić proces szukania najemcy bądź najemców. Zgodnie z założeniami wynajem powinien nastąpić najpóźniej od 1 lipca bieżącego roku i potrwać co najmniej do końca 2024 r.

W ramach optymalizacji powierzchni biurowych Bank Pocztowy planuje też rezygnację z powierzchni jednego budynku w Łodzi. Pracujących tam do tej pory ok. 30 osób będzie teraz pracować w modelu hybrydowym, z wykorzystaniem przestrzeni łódzkiej placówki Banku Pocztowego.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Uniwersytet Warszawski na potrzeby raportu Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Finansowego pt. „Przyszłość pracy w sektorze finansowym” – 83 proc. pracowników instytucji finansowych wskazuje oszczędność czasu jako największą zaletę pracy zdalnej. 72 proc. mówi o większym bezpieczeństwie pracy z domu podczas pandemii, zaś 57 proc. najbardziej docenia elastyczny czas pracy . Natomiast jak wynika z raportu ClickMeeting. pt. „Jak oceniamy pracę zdalną po roku pandemii?”, Polakom zdecydowanie podoba się praca zdalna. Na pytanie „Czy lubisz pracować zdalnie?”, średnia odpowiedzi wyniosła 7 punktów na 10 możliwych.

Źródło: Bank Pocztowy