Bank w blogu, blog w banku

Wyobrażacie sobie blogujący bank? Spytałem kilku znajomych i z trudem im to przyszło. Mogę to zrozumieć, ponieważ blogi nadal kojarzą nam się z luźnym językiem a banki i świat finansów? Znajdują się gdzieś na drugim biegunie. Czy te dwa światy da się pogodzić?

Mówienie o finansach w sposób zrozumiały jest bardzo ważne z wielu powodów. Żyjemy w świecie, gdzie w okresie edukacji obowiązkowej przekazywane jest co raz mniej wiedzy w ogóle, nie wspominając o tzw. wiedzy praktycznej. Po wtóre, aby zarządzać choćby domowym budżetem, mieć świadomość, że oszczędzanie to konieczność, a nie luksus oraz mieć wiedzę pozwalającą oceniać zasadność wydatków publicznych potrzebna jest choć elementarna wiedza o finansach.

Jak się okazuje można mówić o pieniądzach w sposób przystępny. Udowadniają to między innymi takie inicjatywy jak SzkolneBlogi.pl. Jest to projekt prowadzony przez PKO Bank Polski. Szkolne Blogi działają od roku. Przez ten czas sieć zebrała blisko 170 szkół, które napisały blisko 5.700 wpisów. Serwis ten został stworzony przez Bank z myślą o szkołach uczestniczących w programie Szkolnych Kas Oszczędności. Już pierwszy rok pokazał, że Szkolne Blogi to świetny pomysł, który bardzo dobrze wpisał się w strategię rewitalizacji SKO.

Szkolne Blogi służą szkołom, które uczestniczą w programie SKO do wymieniania się wiedzą i swoimi doświadczeniami związanymi z oszczędzaniem i zarządzaniem finansami. Blog jako przyjazna forma zbierania wiedzy i dzielenia się własnymi doświadczeniami jest na pewno atrakcyjnym dodatkiem do programu Szkolnych Kas Oszczędności.

– Dzięki platformie SzkolneBlogi.pl pobudziliśmy w środowiskach szkolnych entuzjazm i pomysłowość w zakresie oszczędzania. Uruchomienie serwisu SzkolneBlogi.pl z pewnością przyczyniło się do wzrostu zainteresowania całością programu edukacyjnego SKO. Przede wszystkim jednak, udało nam się zbliżyć do samych uczniów, do nowego pokolenia SKO-wiczów, którzy wyznaczać będą dalsze ścieżki rozwoju Szkolnych Kas Oszczędności. Szkolne Blogi dają nam unikalną możliwość pozostawania w stałym kontakcie z naszymi podopiecznymi. Poznając ich lepiej, szybciej reagujemy na ich opinie i wymagania. Dzięki temu możliwe staje się dostosowanie programu, który swoimi korzeniami sięga jeszcze lat dwudziestych ubiegłego wieku, do potrzeb współczesnych uczniów – mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Biura Innowacji PKO Banku Polskiego.

SzkolneBlogi.pl to platforma pozwalająca na założenie bloga każdej szkole uczestniczącej w programie SKO. Dzięki temu uczniowie i nauczyciele mogą na bieżąco zapisywać swoje postępy. Co miesiąc przyznawana jest nagroda „Bloga Miesiąca”, który jest nagradzany przez PKO Bank Polski. W grudniu wygrało Gimnazjum Nr 2 w Pińczowie.

– Poprzez liczne konkursy staramy się zachęcać szkoły także do promowania ekologicznego stylu życia. W maju ubiegłego roku blogi zmierzyły się w zadaniu pod tytułem „Dbamy o środowiSKO”, którego treścią było ukazanie działań o charakterze proekologicznym podejmowanych przez daną placówkę oświatową. Autorem jednego z nagrodzonych wpisów jest szkoła z Inowrocławia. W październiku natomiast o swojej strategii oszczędzania opowiedzieli nam uczniowie z Radzyminka. W trakcie roku działalności nagrodziliśmy kilkadziesiąt szkół, które wyróżniły się promując idee programu SKO. SzkolneBlogi.pl dają możliwość czynnego uczestnictwa w życiu placówek oświatowych na terenie całego kraju. Dzięki platformie nie tylko poznajemy podopiecznych programu SKO osobiście, ale także uczymy się razem z nimi. Projekt ten z pewnością przyczynia się do wzrostu poziomu edukacji ekonomicznej wśród najmłodszego pokolenia uczniów – dodaje Michał Macierzyński.

Skoro da się mówić o finansach i edukować finansowo nawet najmłodszych, to później nie powinno być wcale trudno. Ale, ale… Kiedy ostatnio ktoś w sposób zrozumiały mówił do Was w sposób zrozumiały? Dla tych wszystkich, którzy chcą się dokształcić lub po prostu zrozumieć, jak działają rynki finansowe powstaje właśnie Blogbank.pl. Na Blogbanku pojawią się blogi redakcyjne dziennikarzy Bankier.pl, którzy będą komentować bieżące wydarzenia, ale będą też blogi uznanych analityków takich jak Piotr Kuczyński, Robert Gwiazdowski czy Bohdan Wyżnikiewicz, które dostarczą dawkę wiedzy bardziej zaawansowanym użytkownikom.

– Raporty, analizy i tabele z danymi to źródło wiedzy wąskiej grupy specjalistów. Pieniądze to jednak temat dla wszystkich i trzeba po prostu dopasować przekaz treści do użytkowników. Jeśli czytamy tysiące blogów o mediach, modzie, gotowaniu czy sporcie, to czemu nie mielibyśmy czytać o pieniądzach? – tłumaczy Tomasz Jaroszek, prowadzący serwis Blogbank.p. – W telewizji analityk to „gadająca głowa”. Można go wysłuchać i na tym koniec. W Internecie obowiązuje inny rodzaj komunikacji. Z autorem bloga można wdać się w dyskusję, zadać pytanie, zaproponować własną teorię. Sami autorzy blogów są dzięki temu bardziej wiarygodni – dodaje Tomasz Jaroszek.

Forma blogu jest dużo bardziej przystępna dla dzisiejszego odbiorcy niż publikacje dziennikarskie. Bezpośredni język sprawia wrażenie dialogu, który dzięki możliwości komentowania może stać się realną wymianą poglądów a to z kolei przekłada się na „łatwiejszą” konsumpcję takich treści. Takie projekty dowodzą, że o rzeczach ważnych i niełatwych można mówić w przystępny sposób.

Źródło: eCommerce.edu.pl