Bank zawsze pod ręką

Większość z nas przywykła do zarządzania swoimi finansami przez Internet. Według najnowszych danych Związku Banków Polskich, w Polsce jest już ponad 12 milionów aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Dla wielu jest to najbardziej naturalna metoda korzystania z usług bankowych.

Obecnie coraz więcej banków umożliwia klientom dodatkowo dostęp do rachunku za pośrednictwem aplikacji na smartfony, a ten trend może się rozwijać, gdyż, jak wynika z badań TNS Polska, już 44 proc. Polaków posiada takie urządzenia. Co takiego daje bank zaszyty w komórce?  

Przede wszystkim wygodę, ale nie tylko


Dlaczego aplikacje bankowe na telefon zyskują na popularności? Główną przyczyną jest przede wszystkim wygoda. Pozwalają one posiadaczom smartfonów – urządzeń, które i tak mamy praktycznie zawsze przy sobie – zarządzać swoim rachunkiem z każdego miejsca i o każdej porze. Zakres funkcjonalności, jakie zapewniają, zależy od oferty danego banku, ale wszystkie umożliwiają sprawdzanie stanu swojego konta oraz zlecanie przelewów.

Dodatkowo, zalogowanie się do banku przez mobilną aplikację jest zwykle znacznie szybsze i łatwiejsze, niż poprzez stronę internetową.

Z bankowości mobilnej korzysta obecnie około 10-15 proc. osób posiadających dostęp do bankowości internetowej, ale zainteresowanie tą formą zarządzania kontem stale rośnie. Usługa ta powoli staje się standardem, a banki intensywnie pracują nad zaproponowaniem klientom ciekawych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić ich aplikację spośród szeregu pozostałych – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Banku.

Podstawowe funkcje


Sprawdzanie stanu konta to funkcja, z której korzystamy najczęściej. Obserwując ludzi stojących w kolejkach do kas w supermarketach można przekonać się, jak wiele osób sięga po telefon, by sprawdzić, ile pieniędzy mają na koncie lub karcie, którą zamierzają uregulować rachunek.

To prosta funkcja, ale ogromna wygoda. Dzięki niej klienci nie muszą pamiętać wszystkich wydatków z danego dnia czy tygodnia i liczyć w głowie, jaki jest w danej chwili stan ich konta – mówi ekspertka Meritum Banku – Taką informację mają zawsze pod ręką, w telefonie. A jeśli okaże się, że na rachunku jest za mało pieniędzy, mogą szybko zlecić przelew z konta oszczędnościowego i nim dojdą do kasy, poziom dostępnych środków będzie już wystarczający – dodaje. Powyższy przykład pokazuje, że warto zwrócić uwagę, jak wygląda logowanie do aplikacji. Niektóre banki wymagają jedynie 4- lub 6-cyfrowego kodu PIN, inne zaś wpisania hasła używanego do logowania w bankowości internetowej, a niekiedy także loginu. Pierwsze rozwiązanie jest zdecydowanie wygodniejsze.

Wśród oferowanych na rynku aplikacji znajdziemy takie, które pozwalają dokonywać przelewów na dowolne rachunki, w tym do urzędów skarbowych i ZUS, co ma niebagatelne znaczenie dla klientów posiadających konto firmowe, a także takie, które wymagają wcześniejszego zdefiniowania tzw. zaufanych odbiorców i tylko oni mogą otrzymać przelew zlecony za pośrednictwem bankowości mobilnej. Ciekawym rozwiązaniem, które wykorzystują możliwości techniczne, jakie zapewniają smartfony są fotoprzelewy.

Korzystając z tej funkcjonalności zamiast wpisywać wszystkie dane potrzebne do zlecenia przelewu wystarczy zrobić zdjęcie faktury, którą musimy opłacić. System automatycznie odczyta z niej wszystkie dane i przedstawi do akceptacji gotowy do wysłania przelew.

Tylko w telefonie


Fotoprzelew to tylko jeden z przykładów, który pokazuje, że bankowość mobilna daje pod wieloma względami znacznie szersze możliwości niż internetowy serwis transakcyjny. Kolejną jest np. proste wysyłanie sms-ów z numerem rachunku bankowego. Duże uznanie Klientów zyskała też funkcjonalność umożliwiająca podział zapłaconego rachunku pomiędzy kilka osób i wysłanie im informacji o tym, ile i na jakie konto powinni nam zwrócić pieniądze.

To bardzo przydatne w przypadku wspólnych wyjść ze znajomymi czy składek na prezenty – podkreśla Małgorzata Adamczyk. – Oczywiście wszystko to można zrobić ręczną metodą, ale aplikacja szybko policzy to za nas, podzieli rachunek i wyśle wiadomość do naszych znajomych. Wystarczy kilka kliknięć, by bank wysłał taką informację do wskazanych odbiorców z listy kontaktowej naszego telefonu.


Użytkownicy aplikacji mobilnych mogą też liczyć na specjalne oferty, np. wyżej oprocentowane lokaty, które dostępne są przez krótki czas i można je założyć przez bankowość mobilną bez tracenia czasu i okazji. Eksperci wskazują także na to, że przyszłością są zniżki oferowane klientom nie tylko na podstawie historii zawieranych przez nich transakcji, ale przede wszystkim geolokalizacji. Klient, który zgodzi się, by aplikacja pobierała dane na temat jego lokalizacji, będzie mógł otrzymywać ad hoc specjalne oferty np. w sklepie, w którym właśnie robi zakupy, lub w hotelu, w którym zatrzymał się w czasie wakacji.

Wybierając bank, oceniaj nie tylko aplikację


Aplikacja mobilna może zdecydowanie ułatwić nam korzystanie z usług bankowych. Umożliwi „wejście do banku” z każdego miejsca, jedynie przy wykorzystaniu urządzenia, które zazwyczaj nosimy w kieszeni lub torebce. Niemniej decydując się na założenie nowego konta warto pamiętać, że choć za aplikację nic nie zapłacimy, powinniśmy sprawdzić, ile kosztować będzie nas prowadzenie rachunku. Według kwietniowego zestawienia Comperia.pl tylko 6 banków oferuje bezwarunkowo bezpłatne konta osobiste. Zanim podejmiemy decyzję, przeanalizujmy, jakie rozwiązania oferowane w ramach bankowości mobilnej są dla nas ważne i jakie ew. koszty będziemy musieli ponieść w związku z posiadaniem konta. Po dokonaniu wyboru, załóżmy konto za pośrednictwem aplikacji mobilnej bez zbędnych formalności – to też jest już możliwe.

Meritum Bank