Coraz więcej banków podwyższa oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych, zastrzegając, że stawka promocyjna dotyczy tylko nowych środków. W ten sposób próbują podebrać zdeponowane u konkurencji oszczędności.
Ekonomiści spodziewają się, że wkrótce Rada Polityki Pieniężnej obniży stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego. To między innymi od ich wysokości zależy oprocentowanie depozytów w bankach. Gdy poziom stóp ulegnie obniżeniu, w bankach zacznie topnieć oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych. Dlatego też coraz więcej banków w przeddzień planowanych obniżek próbuje przyciągnąć jak najwięcej oszczędności, oferując promocyjne stawki.
W wielu instytucjach podwyższone oprocentowanie dotyczy jednak tylko tzw. nowych środków, czyli nadwyżki ponad saldo utrzymywane na koncie w danym dniu (najczęściej dniu rozpoczęcia promocji). Klient, który dopłaci nowe środki do już zgromadzonych w banku, dostanie promocyjną stawkę. „Stare środki” oprocentowane są na podstawowym, niższym poziomie.
Promocje dla nowych środków
Taką promocję ma na przykład Bank Millennium. Przez pierwsze trzy miesiące bank oferuje podwyższone oprocentowanie nawet do 6,5 proc. „Stare środki” objęte są jednak stawkami 3,8 i 4 proc. Dopiero nadwyżka ponadto to, co klient posiadał w dniu 27 września, traktowana jest jako nowe środki i oprocentowana od 5 do 6,5 proc. (w zależności od wysokości wkładu).
Lokatę oprocentowaną na 6,6 proc. oferuje swoim klientom Getin Bank. Jest to produkt wyłącznie dla nowych środków, czyli w tym przypadku nadwyżki powyżej salda środków złotowych klienta według stanu na 5 września. Podobną ofertę ma Open Online, który proponuje lokatę na z oprocentowaniem stałym 6 proc. w skali roku. 12 października bank sprawdzi saldo lokat klienta na dzień 8 października i jeżeli warunek dotyczący nadwyżki zostanie spełniony, oprocentowanie na lokacie zostanie podniesione do poziomu 6,6 proc.
Z kolei ING Bank Śląski proponuje na koncie oszczędnościowym dla nowych środków stawkę wyższą o 2 pkt proc. w porównaniu do „starych środków” (maksymalnie 5,75 proc.). Klienci mogą też założyć konto OKO Bonus, gdzie stawka dla nowych środków sięga 5,5 proc.
Zostań nowym klientem
W mBanku nowi klienci mogą skorzystać z oprocentowania 9 proc. na koncie mSaver. Starym klientom bank proponuje stawkę o 2 pkt proc. niższą. Promocja będzie trwała przez 6 miesięcy, ale by klient zyskał wyższe oprocentowanie, musi zapewnić wpływy na ROR na poziomie 1 tys. zł. mSaver to specyficzny rachunek oszczędnościowy – klient odkłada tam „końcówki” po zaokrągleniu kwot zakupów.
Proponując promocje na nowe środki, banki wyraźnie próbują podebrać oszczędności zgromadzone przez klientów u konkurencji. Można bowiem oczekiwać, że większość klientów korzystających z promocji na nowe środki, nie wpłaci na lokatę gotówki trzymanej do tej pory pod materacem, a jedynie przesunie środki z jednego banku do drugiego. Starzy klienci nie powinni się jednak irytować, że ich własny bank traktuje lepiej nowych przybyszy. W końcu też mogą zabrać swoje pieniądze i przenieść je do konkurencji, gdzie sami staną się nowymi klientami, traktowanymi na atrakcyjniejszych warunkach.
Wojciech Boczoń