Kolejny bank wprowadza bankowość mobilną w formie aplikacji. Eurobank udostępnił wersję na smartfony i tablety. Już tylko kilka banków nie oferuje klientom dostępu do konta przez telefon.
Z raportów na temat rynku telefonów komórkowych wynika, że Polacy polubili smartfony. Opracowanie Mobile Life 2013 przygotowane przez TNS Polska wskazuje, że smartfona ma już blisko co trzeci Polak. Podobne wnioski płyną z badania Generation Mobile 2013 – ze smartfona korzysta 30 proc. respondentów, a kolejne 12 ma smartfona i zwykły telefon. Z kolei z dom mediowy MEC policzył, że obecnie ponad połowa internautów korzysta z internetu za pośrednictwem nowoczesnych komórek. To cztery razy więcej niż rok temu.
Nie dziwi więc pęd bankowców do wdrażania mobilnych wersji aplikacji do obsługi ROR-ów. Dziś już każdy liczący się bank udostępnia klientom możliwość obsługi konta za pomocą telefonu komórkowego. Zdecydowana większość stawia na aplikacje mobilne, czyli programy pisane specjalnie pod systemy operacyjne smartfonów. Niektóre banki preferują strony w wersji lite – to witryny zoptymalizowane dla mobilnych przeglądarek i „odtłuszczone” ze zbędnych grafik.
Nowością na rynku jest aplikacja przygotowana przez eurobank. Program dostępny jest na systemy Android i iOS. Od strony graficznej program prezentuje się bardzo dobrze, a layout utrzymany jest w barwach eurobanku: białej i czerwonej. Ikonki są duże i czytelne, sama nawigacja też jest intuicyjna.
Obok standardowych funkcji spotykanych w tego typu programach, na uwagę zasługują dwie: zintegrowany token i widget na pulpit. TokenGSM służący do autoryzacji transakcji został podpięty bezpośrednio do aplikacji, nie ma więc konieczności posiadania dwóch programów. Token jest przypisany bezpośrednio do użytkownika i chroniony kodem PIN. Aplikacja weryfikuje w tle wskazanie kodu wygenerowanego przez TokenGSM. Jeżeli kod jest nieprawidłowy, zalogowanie się lub autoryzacja operacji nie będzie możliwa. Po trzech z rzędu błędnych próbach logowania lub autoryzacji dostęp do aplikacji serwisu eurobank online zostanie zablokowany. Ponieważ kod PIN i wskazanie tokenaGSM znajdują się w pamięci urządzenia tylko na czas logowania lub autoryzacji transakcji, podanie PIN-u jest wymagane przy każdej wrażliwej operacji, na przykład przy wykonywaniu przelewów.
Z kolei widget pozwala bezpośrednio z poziomu pulpitu telefonu sprawdzić stan salda na koncie. Tego typu rozwiązanie mają tylko mBank i ING Bank Śląski. W eurobanku saldo może być prezentowane jako wskaźnik lub jako konkretna kwota. Ponadto widget może prezentować 3 ostatnie transakcje. Wkrótce ma się także pojawić mobilne powiadomienie o transakcjach na rachunkach.
Poniżej podstawowe opcje aplikacji (opis zaczerpnięty z Google Play):
-
swobodny i pełny dostęp do kont osobistych oraz rachunków oszczędnościowych z możliwością wglądu w salda i historię rachunków,
-
realizacja przelewów (na dowolne rachunki),
-
zarządzanie lokatami (zakładanie nowych lokat, kalkulator lokat),
-
pełen wgląd w posiadane kredyty gotówkowe (istotne szczegóły umowy, harmonogram spłat),
-
zastrzeganie kart płatniczych oraz dokumentów tożsamości,
-
obsługa kart kredytowych (spłata karty kredytowej, ostatnie zestawienie transakcji, dostęp do operacji bieżących),
-
lokalizowanie najbliższych placówek, bankomatów i wpłatomatów eurobanku,
-
doładowania telefonów na kartę (prepaid),
-
generowanie kodów jednorazowych umożliwiających logowanie i autoryzację transakcji w serwisie eurobank online (TokenGSM),
-
dzięki widgetowi dostęp do stanu konta i trzech ostatnich transakcji bez logowania.
Kolejne wdrożenia aplikacji do obsługi finansów osobistych potwierdzają, że bankowość mobilna nie jest już tylko branżową ciekawostką, a w zasadzie rynkowym standardem. Oczywiście jeśli patrzymy od strony produktowej. Dziś bankowości mobilnej nie oferują tylko BOŚ, BGŻ, Credit Agricole, DB PBC, Pocztowy, Invest Bank, Toyota Bank i Volkswagen Bank direct. Natomiast sami klienci nie korzystają jeszcze z tej usługi masowo. Z badania Mobile Life 2013 wynika, że swój bank w telefonie ma 12 proc. respondentów, a kolejne 12 proc. chce zacząć korzystać z m-bankingu. Z kolei z danych zebranych przez PRNews.pl po pierwszym kwartale z banków wynika, że te mają już około 1,3 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. W uproszczeniu można przyjąć, że z bankowości mobilnej korzysta już co dziesiąty użytkownik bankowości internetowej.
Napisz do autora: wboczon@prnews.pl