Na początku roku pisałem o nowych zaleceniach KNF dotyczących bezpieczeństwa użytkowników bankowości elektronicznej. Nadzorca zalecił bankom, by uszczelniły procedury dotyczące zmiany numeru telefonu przypisanego do kodów SMS. Efekty są już widoczne.
Nadzór zalecił bankom wprowadzenie mechanizmów pozwalających monitorować wszelkie zmiany numeru telefonu służącego do autoryzacji transakcji. Złodzieje tożsamości po wyłudzeniu danych i założeniu konta na słupa w pierwszej kolejności próbują zmienić numer telefonu, by klient nie dostawał powiadomień o operacjach na rachunku. Z oczywistych względów wzbudziłoby to jego podejrzenia i doprowadziło do blokady sklonowanego konta.
Dlatego banki jeden po drugim wycofują możliwość zmiany numeru telefonu przypisanego do wysyłki kodów SMS. Numeru telefonu nie zmienią już online klienci PKO Banku Polskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku, Millennium, Credit Agricole, Banku Pocztowego, Getin Banku, Citi Handlowego, Raiffeisen Polbanku czy PlusBanku. Klienci tych banków mogą zmienić numer wyłącznie na infolinii lub w placówce banku.
W niektórych bankach wciąż można zmienić numer online, ale proces ten jest dokładnie monitorowany. Tak jest na przykład w Banku Pekao. – Jeżeli oprócz podania kodu autoryzacyjnego potrzebna jest np. dodatkowa weryfikacja dyspozycji, to następuje kontakt ze strony Contact Center na numer telefonu, który aktualnie jest podany w banku, czyli na stary numer – wyjaśnia Tomasz Bogusławski z biura prasowego Pekao. – Jeżeli kontakt z klientem nie jest możliwy (np. zgubiony telefon) to operację można wykonać wyłącznie w placówce. Zmiana telefonu służącego do autoryzacji SMS wymaga zaś podania kodu wysłanego na dotychczasowy numer. Daje nam to pewność, że dyspozycję zleca taką osoba, która jest w posiadaniu danego – starego numeru telefonu – dodaje.
Więcej na ten temat piszę w artykule „Jak zmienić numer telefonu w banku? Już nie zrobisz tego przez internet”. Zapraszam do lektury!
A jeśli chcecie poczytać więcej o nowych zaleceniach nadzoru, to odsyłam was do tekstu „KNF idzie na wojnę z handlarzami rachunków. Nie będzie można zmieniać numeru telefonu w bankowości internetowej?”