Banki na podium

Miniony tydzień przyniósł mniej rozwiązań produktowych, ale za to sporo marketingowej walki o klienta. Banki uwielbiają rankingi i konkursy, a o każdym zdobytym wyróżnieniu mówią głośno klientom i konsumentom. Tymczasem w jednym tygodniu zbiegło się kilka bankowych plebiscytów.

Kiedy szukamy produktu w banku, często sugerujemy się rankingiem bądź podpowiedzią niezależnych mediów. Banki doskonale zdają sobie z tego sprawę i każdą, nawet najmniejszą nagrodę zdobytą w konkursach muszą wyraźnie zakomunikować jak najszerszej grupie odbiorów. Jeśli ma się wystarczająco dużo zdobytych nagród i pierwszych miejsc w rankingach można umieścić to w kampanii reklamowej, tak jak chociażby robi to Alior Bank – jeden z najmłodszych i zarazem najbardziej już utytułowanych banków. W minionym tygodniu poznaliśmy wyniku kilku zestawień, a zaraz po rozdaniu nagród banki ruszyły z komunikatami o zdobytych laurach.

Wyróżnieni w sektorze

Alior Bank, który część swojej kampanii opierał na zdobytych tytułach po raz kolejny może pochwalić się imponującym wyróżnieniem. Tym razem „Newsweek” wyróżnił bank w kilku kategoriach. Najlepszy bank detaliczny, najlepszy bank dla emerytów i najlepszy bank dla osób niepełnosprawnych to konkurencje, w których Prezes Wojciech Sobieraj mógł dumnie odebrać nagrodę.

W tym samym rankingu nagrodę za najlepszy bank internetowy otrzymało Inteligo, którego rozwój w ostatnich miesiącach zadziwia nie tylko klientów, ale i dziennikarzy, którzy o modernizacji słyszą już od lat. W sektorze bankowym widzimy wyraźną rywalizacją dwóch kluczowych graczy w internetowej sieci. Inteligo wchodzący w skład PKO BP innowacyjnością rywalizuje z mBankiem, który w ostatnich tygodniach również musiał wprowadzić kilka unowocześnień i odświeżyć niezmieniany od lat interfejs.

Bank Pomysłów Banku Zachodniego WBK najlepiej zaprojektowaną usługą na polskim rynku – tak z kolei zadecydowali eksperci Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Usługa BZ WBK została w minionym nagrodzona tytułem „Dobry Wzór 2010”. Sam projekt to platforma umożliwiająca Internautom wypowiadanie opinii na temat produktów i usług banku oraz zgłaszanie pomysłów ich usprawnienia. BZ WBK korzysta z tych naprawdę korzysta i propozycje Internautów systematycznie wdraża. Dopóki Komisja Nadzoru Finansowego nie zatwierdzi przejęcia banku przez hiszpański Santander, klienci mogą cieszyć się z ciekawego rozwiązania i kolejnych nagród dla ich banku. Po dokonaniu przejęcia dalsze losy znanej w sektorze marki to obecnie wielka niewiadoma.

W ramach rozdania nagród „Złotego Bankiera” w ubiegłym roku zdecydowanym zwycięzcą był mBank, który zdeklasował rywali w kilku konkurencjach. W tym przypadku liczyły się głosy czytelników Bankiera, a w kilku kategoriach decydowało jury składające się z redaktorów i analityków. Jak będzie tym razem, pokażą najbliższe miesiące, bo startują już przygotowania do kolejnej gali.

Zakupy z mBankiem

Kredyt gotówkowy, gdzie wszystkie formalności możemy załatwić w ramach bankowości elektronicznej, należy do rzadkości. Miniony tydzień przyniósł bardzo wygodne rozwiązanie dla robiących zakupy w sieci. Internetowy mBank w ramach usługi mTransfer pozwala zapłacić za zakupiony w sieci towar nie tylko z bieżącego konta, ale z karty kredytowej lub kredytu gotówkowego. O ile płatność kartą kredytową w Internecie nie jest rewolucyjnym pomysłem, to już błyskawiczny kredyt gotówkowy na konkretny zakup jest niespotykaną usługą. Cała operacja odbywa się zaledwie w kilka „kliknięć”. Kredyt na zakup internetowy zaciągany jest we własnym banku w zasadzie od ręki, ponieważ monitorowanie konta i znajomość historii klienta pozwala ba szybką analizę zdolności kredytowej. Nie trzeba w takiej sytuacji dzwonić do internetowego sklepu, uzgadniać warunków zakupu na kredyt, przesyłać zaświadczeń i brnąć przez całą standardową procedurę kredytową. Podobne rozwiązanie wprowadzi wkrótce MultiBank.

Nie tak dawno temu pisaliśmy o wycofaniu się z usługi „płacę z Allegro” Banku Zachodniego WBK. Z jednej strony jeden z najbardziej nowoczesnych banków pozbawia klientów tej wygodnej metody płatności, a z drugiej strony silny w sieci mBbank umożliwia dokonywania zakupów nie tylko szybko, ale i nie za własne pieniądze. Rozwój internetowych zakupów jest tak dynamiczny, że banki, które nie dostosują się do wymagań klientów, mogą stracić na rzecz konkurencji. Warto pamiętać, ze Internauci to klienci, którzy najchętniej porównują usługi i w razie lepszych warunków u konkurencji nie wahają się długo przy zmianie usługodawcy, w tym przypadku banku.

Tomasz Jaroszek

Źródło: Bankier.pl