Banki oferujące polisy będą bardziej szanowały klientów

Spora grupa banków zastosowała się już do wytycznych ZBP, zalecających stosowanie tzw. dobrych praktyk przy sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Dziś respektowanie wytycznych deklarują m. in.: GE Money Bank, Citi Handlowy, Santander Bank i MultiBank, mBank i ING Bank. Wkrótce zakres ochrony klientów może być jeszcze większy, informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

„Jeśli okaże się, że klienci nadal skarżą się na praktyki banków przy sprzedaży polis ubezpieczeniowych dodawanych do produktów bankowych, KNF zamierza wprowadzić tzw. twarde regulacje. Propozycje takich uregulowań pojawiły się w lipcu tego roku. Nadzór chciałby oprócz zasad przewidzianych przez rekomendację wprowadzić też obowiązek uzyskiwania każdorazowo zgody na objęcie ubezpieczeniem (nawet jeśli byłoby ono dodawane gratis, np. do karty czy konta) czy prawo do indywidualnej kontynuacji umowy, po jej wypowiedzeniu przez bank„, czytamy w DGP.

Komisję będzie też wspierał rzecznik ubezpieczonych. – Jeśli liczba skarg na ubezpieczenia powiązane z produktami bankowymi nie zacznie spadać, rozważymy złożenie wniosku do ministra finansów o wprowadzenie przepisów powszechnie obowiązujących, które pomogą wyeliminować nieprawidłowości godzące w interesy konsumentów” – mówi na łamach dziennika Aleksander Daszewski, rzecznik ubezpieczonych.

Wytyczne przygotowane przez Związek Banków Polski, a dotyczące ubezpieczeń dodawanych do produktów bankowych, mają charakter dobrowolny i towarzystwa nie są zobligowane do ich stosowania. Jednak postępowanie wbrew zapisanym tym zaleceniom, może skutkować internecją KNF, a w przypadku skarg klientów na większą skalę, wydaniem wiążących zaleceń.

Więcej na ten temat w dzisiejszym wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej”, w artykule Marcina Jaworskiego pt. „”.