Banki ważnym partnerem polskich firm w handlu zagranicznym

Jerzy Śledziewski, dyrektor Obszaru Zarządzania Strategią Sprzedażową oraz Sprzedażą Produktów Banku Zachodniego WBK:

Choć przeobrażenia gospodarki związane z ekspansją zagraniczną polskich przedsiębiorstw trwają już od wielu lat, to są szczególnie wyraźne w kilku ostatnich. Rosnące wolumeny eksportu i importu, coraz dłuższa lista branż z powodzeniem sprzedających swoje produkty za granicą, jak również coraz większa liczba krajów, do których trafiają polskie produkty, są namacalnym dowodem sukcesu. W mojej opinii szczególnie ważne jest to, że eksportują coraz mniejsze firmy i handel zagraniczny już od dawna nie jest zarezerwowany wyłącznie dla korporacji. Sektor MŚP w sposób coraz bardziej przemyślany szuka nowych obszarów wzrostu i dostrzega korzyści, które przynosi rozszerzenie rynków zbytu o inne kraje.

W tym momencie, wg analiz GUS za I półrocze 2015 r. sprzedaż na eksport deklaruje 33,7 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Ta grupa to firmy, które umieją skutecznie pokonać ograniczenia coraz bardziej konkurencyjnego rynku wewnętrznego. Z drugiej jednak strony dane pokazują, że w Polsce cały czas są firmy, które potrzebują inspiracji, pomocy i wskazówek jak realizować strategie ekspansji. Stwierdzam to jako przedstawiciel banku, dla którego wsparcie eksportu polskich firm jest jedną z najważniejszych części strategii. Podczas spotkań z przedsiębiorcami w ramach naszego ogólnopolskiego Programu Rozwoju Eksportu, objętego patronatem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Gospodarki, inspirujemy i edukujemy przedsiębiorców. Widzimy z jak dużym zaangażowaniem poszukują oni informacji zarówno o perspektywicznych kierunkach, jak i konkretnych narzędziach, które umożliwiają bezpieczny eksport. Trzeba bowiem pamiętać, że sprzedaż na zagranicznych rynkach, choć stwarza ogromne możliwości, wiąże się też z wieloma typami ryzyka. Wyeliminowanie tego ryzyka poprzez umożliwienie inwestycji w realizację strategii eksportowej, zabezpieczenie obrotu czy wyeliminowanie ryzyka walutowego jest kluczową rolą banków.

Jednocześnie ogromnym wyzwaniem dla wszystkich instytucji finansowych, które pozycjonują się jako najlepsi partnerzy w handlu zagranicznym. jest zakres pomocy, jakiej oczekują eksporterzy i importerzy. Produkty bankowe to za mało. Dziś biznes międzynarodowy potrzebuje szerszego wsparcia – informacyjnego, organizacyjnego, doradczego. Liczba osób odwiedzających portal SantanderTrade.com, uczestników konferencji PRE czy podmiotów korzystających ze wsparcia naszego International Desk na całym świecie pokazują jak ważne są elementy pozafinansowe oferty. Takie inicjatywy pozwalają uwolnić pełen potencjał bardzo operatywnych i ambitnych polskich firm. W przypadku BZ WBK ogromną wartością dodaną jest także międzynarodowa obecność Grupy Santander i korzyści, które możemy dzięki niej zaoferować klientom.

Jestem przekonany, że kompleksowe podejście banków do obsługi klientów biznesowych i korporacyjnych pomoże zrobić polskim firmom kolejny krok naprzód – spodziewam się i mam nadzieję, że w przyszłości będziemy widzieć coraz więcej inwestycji bezpośrednich, w tym przejęć zagranicznych dokonywanych przez polskie firmy.