Banki zbierają fanów na Facebooku

Polskie banki boją się kontaktu z własnymi klientami w mediach społecznościowych? Jedna z największych krajowych instytucji finansowych w kraju, Pekao, w ogóle nie posiada strony firmowej w serwisie Facebook. Uznany za najlepszy przez Związek Banków Polskich PKO BP nie pozwala swoim fanom umieszczać własnych postów na stronie firmowej. Według Miesięcznika Finansowego BANK pierwsze miejsce wśród banków internetowych zajął Bank Handlowy SA. Tyle, że nie posiada fan page’a na Facebooku.

Według zestawienia opracowanego za pomocą systemu Napoleon do zarządzania i analizy stron na Facebooku najwięcej fanów (19,2 tys. – stan na 27.04) ma Bank Zachodni WBK. Pozwala swoim użytkownikom umieszczać wpisy bezpośrednio na swojej stronie. Efekt? WBK ma największą grupę aktywnych fanów (takich, którzy w kwietniu wykonali przynajmniej jedną akcję na fan pageu – opublikowali post, komentarz lub polubili post albo komentarz).

ING Bank Śląski zajmuje drugie miejsce z 16,7 tys. fanów. On też traktuje swoich klientów jak partnerów do rozmowy i pozwala im wyrażać opinie, zgłaszać uwagi w postaci postów na ścianie. Podobnie robi trzeci w zestawieniu mBank (15,2 tys. fanów) i czwarty BNP Paribas (12,8). Instytucje, które ze swoimi klientami nie rozmawiają tak otwarcie są na dalszych miejscach. Alior zdołał do siebie przekonać 11,3 tys klientów, którzy polubili go w serwisie Facebook. PKO BP nie może przekroczyć magicznej granicy 10 tys. sympatyków. Obie instytucje nie pozwalają swoim klientom na swobodne wypowiedzi na ich stronie.

Nie tylko polskie banki dopiero szukają recepty na kontakt z klientem za pomocą mediów społecznościowych. Według raportu Aite Group z listopada 2010 r. 30 proc. firm (ze 166 badanych w USA i Europie) nie ma specjalnego budżetu dla działań w obrębie social mediów. 90 proc. instytucji finansowych zamierza takie budżety stworzyć do 2012 roku. Mają one stanowić od 6 do 10 procent ich całego budżetu marketingowego.
 
Amerykański Vantage Credit Union postawił na własne badania, które pokazały, że klienci, którzy logują się przez Facebooka lub Twittera do serwisu bankowego spędzają w nim dwa razy więcej czasu niż inni użytkownicy. Dlatego w panelu uzytkownika można sprawdzić swój status na FB. Vantage zaoferował też rewolucyjną usługę – poprzez TweetMyMoney daje swoim klientom możliwość sprawdzenia stanu konta, a nawet dokonania przelewu.

Z kolei Wescom Credit Union oferuje swoim klientom dostęp do Facebooka z panelu bankowego. Dokonując transakcji użytkownik może o tym natychmiast poinformować swoich znajomych…
 
Jaka będzie przyszłość polskich serwisów bankowych mediach społecznościowych?

– Już w 2007 r. bank KeyPoint pokazał, że możliwości są ogromne – udostępnił aplikację, która pozwalała sprawdzić stan konta bezpośrednio z poziomu Facebooka – tłumaczy Kornel Kulisiewicz z technologicznej firmy CheeseCat, która stworzyła system do zarządzania i analizy stron na Facebooku.

Źródło: catnapoleon.com