Bankomaty Planet Cash jadą do Chorwacji

IT Card ma apetyt na zagraniczne rynki. Wiosną pierwsze bankomaty z logo Planet Cash pojawią się w Chorwacji. W jeszcze w tym roku firma planuje instalację maszyn w Czechach i na Słowacji.

IT Card to spółka z polskim kapitałem, która budowę sieci bankomatów rozpoczęła w 2014 roku po przejęciu 300 bankomatów marki Planet cash4you. Dziś ma 3,6 tys. urządzeń własnych, i obsługuje kolejne 2,6 tys. maszyn, m.in. w sektorze spółdzielczym. Teraz spróbuje swoich sił za granicą.

YAY Foto

W lutym należąca do IT Card spółka Planet Cash d.o.o. podpisała umowę o współpracy z chorwackim bankiem Privredna Banka Zagreb d.d. (PBZ). Należący do włoskiej grupy Intesa Sanpaolo bank obsługuje 2 mln klientów i ma 200 placówek. Jego sieć składa się z 700 bankomatów. Wkrótce przybędzie ich kolejne 100. Montaż pierwszych urządzeń z logo Planet Cash rozpocznie się wiosną. Firma stawia na sprawdzony na naszym rynku model biznesowy budowany w oparciu współpracę z uczestnikami rynku.

Jeszcze w tym roku IT Card chce wejść na kolejne rynki – czeski i słowacki. – Chcemy pozyskiwać kolejnych partnerów, rozszerzać nasze  usługi i budować sieć w całym regionie. Widzę ogromny potencjał dla dalszego rozwoju naszej firmy w Europie – mówi Jarosław Chrzanowski, prezes zarządu grupy IT Card.

Zasłaniając się tajemnicą handlową nie zdradza, jaki jest koszt inwestycji. Osoba związana z branżą mówi nam, że postawienie bankomatu to wydatek w granicach 10 tys. euro. Przy stu maszynach byłoby to milion euro.

Eksperci zwracają uwagę, że wejście na zagraniczne rynki może być obarczone ryzykiem. – Rynek bankomatowy w Europie Środkowej i na Bałkanach jest na chwilę obecną nasycony i wejście polskiego operatora do innych krajów jest przedsięwzięciem obarczonym sporym ryzykiem i wymagającym bardzo dobrego przygotowania zarówno pod względem organizacyjnym, ale przede wszystkim marketingowym – mówi Zbigniew Jancewicz, kierownik zespołu w Departamencie Sieci i Optymalizacji Procesów w PKO Banku Polskim.

Jego zdaniem nawiązanie współpracy z lokalnym bankiem daje jednak okazję pozyskania klientów do swojej sieci. – Obserwując zachowanie osób korzystających z urządzeń samoobsługowych na rynku polskim, zauważamy ich przywiązanie do danej sieci i wybór w pierwszej kolejności urządzeń, w których nie jest pobierana prowizja, a w drugiej kolejności wybór najbardziej rozpoznawanych na rynku marek – mówi Jancewicz. – Dlatego też tak dużą wagę w działaniach IT Card będzie miało odpowiednie wypromowanie ich urządzeń na nowym rynku – dodaje.

Okiem konkurenta

Marek Szafirski, prezes zarządu Euronet Polska

Wejście nowych podmiotów, szczególnie z branży finansowej, na rynki zagraniczne wiąże się z różnymi wyzwaniami i ryzykiem. Każdy kraj charakteryzuje się odmiennymi mechanizmami rynkowymi i społecznymi. I tak przykładowo Turcja jest państwem, w którym nowe technologie w finansach zagościły na dobre, a w bankomatach można nie tylko wypłacić gotówkę, zakupić ubezpieczenie turystyczne, czy też wykonać przekaz bankomatowy, ale również zalogować się do konta z wykorzystaniem technologii biometrycznej. Receptą na sukces firmy za granicą jest z pewnością rozpoznanie potrzeb rynkowych i dostosowanie do nich oferty produktowej, jak również konsekwentne jej udoskonalanie oraz jakość świadczonych usług. Kluczem jest zdobycie i utrzymanie zaufania klienta zarówno instytucjonalnego, jak i końcowego.