93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami – wynika z badania „Barometr Finansowy ING” mierzącego poziom wiedzy finansowej konsumentów i jej wpływ na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. Badanie zostało przeprowadzone w 10 krajach.
W ramach kampanii „Be Good at Money” Grupa ING zleciła przeprowadzenie badania, którego celem było zmierzenie poziomu wiedzy finansowej konsumentów i jego wpływu na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. W badaniu przeprowadzonym w listopadzie ub. r. wzięło udział 5 tys. osób z dziesięciu krajów (Polska, Stany Zjednoczone, Holandia, Rumunia, Belgia, Hiszpania, Meksyk, Indie, Korea oraz Japonia).
Badanie składało się z dwóch części poświęconych wiedzy konsumentów na temat finansów (quiz finansowy) oraz zachowaniom i postawom konsumentów wobec zagadnień finansowych. Quiz finansowy miał na celu zbadać stan wiedzy konsumentów dotyczącej finansów. Respondenci musieli odpowiedzieć na pytania o różnym stopniu trudności, których wyniki pozwoliły na dopasowanie ich do czterech profili poziomu wiedzy finansowej: doskonałej, dobrej, podstawowej lub słabej. Wyniki dla Polski pokazują, że „63% respondentów posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów, 23% – wiedzę dobrą, 4% – wiedzę doskonałą i aż 10% – wiedzę słabą. Tym samym respondenci z Polski zajęli 7 miejscje na 10 badanych krajów.
– Wyniki badania pokazały, że większość Polaków ma tylko podstawową wiedzę finansową. Cieszy nas jednak, że tyle osób chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami. Edukacja klientów jest częścią strategii ING Banku Śląskiego, o czym może świadczyć m.in. wydanie miliona „E-lementarzy Internetu”, bezpłatnego podręcznika dla osób, które zaczynają swoją przygodę z komputerem – mówi Erik Drok, wiceprezes ING Banku Śląskiego.
– Edukacja w zakresie zabezpieczania przyszłości finansowej jest bardzo istotna. Im wcześniej sobie uzmysłowimy, że musimy sami dbać o własne finanse, tym lepsza może być nasza sytuacja w przyszłości, na emeryturze. Ubezpieczenia na życie są bardzo dobrym środkiem do tego, żeby odpowiedzialnie zadbać o finanse swoje i swojej rodziny – mówi Tomasz Bławat, prezes zarządu ING Życie.
Najciekawsze wyniki badania dotyczące Polaków
- 63% Polaków ma podstawową wiedzę z zakresu finansów. Stawia to nas na 7 miejscu pośród 10 przebadanych krajów,
- 93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami (w porównaniu z 89% we wszystkich krajach),
- Polacy nie poszerzają aktywnie swojej wiedzy finansowej – 36% odkłada to na później (26% we wszystkich krajach). Tłumaczymy to brakiem czasu (25% Polaków, 20% we wszystkich krajach),
- 46% Polaków nie ma odłożonych żadnych środków na czarną godzinę (33% na świecie). Gorzej wypadli tylko Amerykanie (48%),
- 61% Polskich respondentów planuje swój budżet domowy (30% ankietowanych globalnie), a spośród nich 37% planuje ten budżet na komputerze (44% ankietowanych globalnie).
- w przypadku braku środków Polacy chętniej niż mieszkańcy innych krajów pożyczają pieniądze (24% Polaków, 16% we wszystkich krajach).
Najciekawsze wyniki globalne
- mniej niż 60% ogółu badanych odkłada pieniądze z myślą o przyszłej emeryturze (np. tylko 44% w Hiszpanii ale aż 79% w Indiach, co jest odzwierciedleniem dużych róźnic kulturowych),
- najbardziej zaradni finansowo są Azjaci, którzy również wykazują największą chęć, by nauczyć się więcej w tym zakresie. Co robią aby rozsądnie gospodarować budżetem? Korzystają z usług finansowych on-line, są zdyscyplinowani jeśli chodzi o wydatki i dogłębnie analizują każdą decyzję finansową,
- mężczyźni są bardziej zaradni finansowo niż kobiety, a osoby w wieku 20-49 lat mają znacznie większą wiedzę finansową (doskonałą lub dobrą) niż reszta respondentów.
Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2010 przez Epiphany Research Based Consultancy:
- na próbie N = 5380 respondentów z 10 krajów (Polska, Belgia, Hiszpania, Holandia, Rumunia, USA, Meksyk, Indie, Korea Południowa i Japonia).
- na próbie N = 500 respondentów w Polsce
- Badanie przeprowadzono online (w Indiach metodą CAPI – wywiadów indywidualnych z użyciem laptopa).
Pełne wyniki badania dla Polski oraz wyniki globalne są dostępne w wersji angielskiej na stronie internetowej.
Quiz ING w wersji angielskiej jest dostępny pod adresem: http://apps.facebook.com/ing-fq-contest/
Źródło: ING Bank Śląski