Postępujący rozwój handlu wewnętrznego i międzynarodowego, w szczególności w kontekście wartości i wolumenu transakcji, a tym samym ilości rozliczeń dokonywanych pomiędzy podmiotami w nim uczestniczących, pozwala na stwierdzenie, że współczesna gospodarka w coraz większym stopniu będzie opierać się na obrocie bezgotówkowym.
Polscy przedsiębiorcy już to dostrzegli i coraz liczniej korzystają z rozliczeń bezgotówkowych, są one bowiem wygodne, szybkie i bezpieczne. Ważnym argumentem wspierającym rozwój tego typu obrotu jest wymóg rozliczania się bezgotówkowo nakładany na firmy przez prawo. Podmioty gospodarcze mają obowiązek posiadać rachunek bankowy, na którym gromadzą środki. Jeśli wartość jednorazowej transakcji między podmiotami gospodarczymi przekracza 15.000 EUR, to rozliczenie musi zostać przeprowadzone za pośrednictwem rachunku bankowego, czyli bezgotówkowo.
Warto wspomnieć o tym, że „niewidzialny pieniądz” pojawia się także w sytuacjach, w których do niedawna panowała hegemonia gotówki. Możliwość dokonywania opłat przy użyciu telefonów komórkowych, płacenie kartą za miejsce parkingowe, umożliwienie realizacji kartami płatności w niewielkiej kwocie, np. za gazetę, bilety autobusowe, czyli mikropłatności – również będą wpływały na upowszechnienie obrotu bezgotówkowego, choć na razie stanowią niewielki odsetek po stronie ilościowej i wartościowej. Transakcje bezgotówkowe są także coraz bezpieczniejsze. Płatności kartą płatniczą autoryzowane są PIN-em, a w najbliższej przyszłości być może również z wykorzystaniem metod biometrycznych. Sukcesywnie wprowadzany jest standard EMV (przygotowany przez wystawców kart chipowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa korzystania z kart płatniczych).
Dzięki postępowi technologicznemu i coraz niższym kosztom usług telekomunikacyjnych transakcje w obrocie bezgotówkowym są z każdym rokiem tańsze, m.in. dlatego, że nie są obciążone kosztami wynikającymi z obsługą pieniądza materialnego. Przykładowo, dla dziewięciu największych krajów Unii Europejskiej koszty i straty z tytułu obiegu gotówki wynoszą około 22 mld EUR rocznie. Są to koszty, które nie występują przy obrocie bezgotówkowym. Między innymi dlatego UE wprowadza SEPA, (Single Euro Payments Area), czyli Jednolity Obszar Płatniczy w Euro. Dzięki niemu przelewy zagraniczne w Europie realizowane są na tak prostych zasadach, jak przelewy krajowe. Szybciej, łatwiej i taniej – to odpowiedź na potrzeby rynku i jednocześnie zachęta do realizowania płatności drogą elektroniczną.
W Polsce wykorzystanie bezgotówkowych instrumentów transakcyjnych odbiega (jeszcze) in minus od średniej w Unii Europejskiej. Średnia liczba transakcji bezgotówkowych w naszym kraju jest kilka razy niższa niż w Europie Zachodniej, także jeżeli spojrzeć na liczbę kart płatniczych przypadających na mieszkańca, a która to wartość kształtuje się na zauważalnie niższym poziomie. Równocześnie, wg badań Związku Banków Polskich z czerwca br., z bankowości elektronicznej, która jest istotnym elementem wspierającym rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce korzysta około 600 tys. firm. A to zaledwie 30 procent wszystkich firm sektora MSP działających na rynku. Wielkość tę trudno uznać za zadowalającą.
Wg prognoz ZBP, w roku 2010 odsetek firm korzystających z elektronicznych kanałów dostępu wzrośnie do 70 procent, głównie dzięki upowszechnieniu dostępu do sieci Internet, prostocie korzystania z bankowości internetowej/elektronicznej oraz niezawodności usług bankowych świadczonych za pomocą kanałów elektronicznych.
Potencjalny wzrost liczy klientów korzystających z kanałów elektronicznych o ponad 200 procent to wyzwanie dla banków przy kształtowaniu oferty produktowej. W odpowiedzi na oczekiwania klientów Bank Pekao SA przygotował ofertę pakietów usług dla segmentu MSP: Mój Biznes. Jej nieodłącznym elementem jest nowoczesna platforma bankowości elektronicznej PekaoFIRMA24. Cechą charakterystyczną oferty pakietów Mój Biznes jest ich dopasowane do potrzeb przedsiębiorców, w zależności od typu i rodzaju prowadzonej przez nich działalności np. pakiet Mój Biznes Startowy przeznaczony jest dla firm rozpoczynających działalność, a Mój Biznes FX dla firm prowadzących obrót zagraniczny. Jak pokazują dane statystyczne dotyczące bankowości elektronicznej w Polsce w odniesieniu do małych i średnich firm płatności bezgotówkowe to przede wszystkim przelewy. Statystyczna firma sektora małych i średnich przedsiębiorstw wykonuje miesięcznie prawie 30 przelewów za pośrednictwem internetu. Liczba przelewów realizowanych przez firmy w ciągu ostatnich dwóch lat rosła średniorocznie o około 200%, zaś wartość tych przelewów wzrastała o 220%.
Polski rynek transakcji bezgotówkowych jest w fazie wzrostu. Dynamika zmian w latach 2004-2007 obserwowanych w sektorze MŚP w szczególności w odniesieniu do transakcji bezgotówkowych pozwala na stwierdzenie, że przy założeniu utrzymania tempa rozwoju płatności elektronicznych/ bezgotówkowych szybko dogonimy kraje rozwinięte UE. Istotną rolą instytucji finansowych, a w szczególności banków w tym procesie będzie uwypuklenie korzyści i zachęt płynących z obrotu bezgotówkowego, tak aby klienci z segmentu małych i średnich firm świadomie preferowali i coraz częściej i liczniej wybierali bezgotówkowe formy płatności.
Bartłomiej Nocoń
Dyrektor Departamentu
Bankowości Elektronicznej
Bank Pekao S.A.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |
Źródło: Bankier.pl