„Czym naraziły się regulatorowi rynku te trzy instytucje finansowe? Getin Bank stosował podwójne sankcje wobec klientów, którzy nieterminowo spłacali zadłużenie na kartach kredytowych. Santander Consumer Bank, zdaniem urzędu, naruszył ustawę o kredycie konsumenckim przez niedopełnienie obowiązków informacyjnych. Trzecie postępowanie toczy się wobec Banku Zachodniego WBK za nieuczciwą reklamę usługi Konto24 Prestiż. W ubiegłym tygodniu UOKiK wystosował też pozew przeciwko Bankowi BPH.”, informuje dziennik.
Zgodnie z prawem Urząd może nałożyć karę w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. SOKiK często obniża jednak kary nakładane na przedsiębiorców przez urzędy regulacyjne. „Jednak jestem zdeterminowana, aby w toku postępowania odwoławczego udowodnić, że nakładanie kar i kreowanie polityki konsumenckiej jest uprawnieniem prezesa UOKiK, a nie sądu. Wydaliśmy wytyczne dotyczące sposobu nakładania kar w sprawach antymonopolowych i konsumenckich, których projekt był konsultowany z SOKiK. Jestem przekonana, że jeśli będziemy postępować zgodnie z tymi wytycznymi i dobrze uzasadnimy nasze stanowiska, sąd utrzyma kary w orzeczonej przez nas wysokości. Jeśli nie – to będziemy apelować.”, mówi gazecie Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Prezes UOKiK podkreśla, że będzie surowa dla wszystkich nieuczciwych przedsiębiorców. „Na rynku działa wiele banków. Większość z nich postępuje zgodnie z prawem konsumenckim. Niektóre, po sugestiach prezesa UOKiK, wycofały się z naruszeń. Proszę pamiętać, że mówimy o tych podmiotach, które nie chcą współpracować z urzędem. To jest szkodliwe dla konsumentów. W związku z tym nie uważam, abyśmy tutaj musieli okazywać nadmierną pobłażliwość.”
Jeśli sąd uzna kontrolowane zapisy za niedozwolone, znajdą się one w rejestrze prowadzonym przez prezesa UOKiK i nie będą mogły być stosowane przez żadną instytucję. Obecnie banki nie mogą już m.in. pobierać dwóch opłat za tę samą czynność, stosować dodatkowej opłaty za nieterminowe uregulowanie długu, żądać od kredytobiorcy, by założył rachunek, czy ogłaszać zmian w regulaminie tylko w placówkach.
W dzisiejszym wydaniu „Parkietu” rozmowa z Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel, prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Więcej w artykule „Będą kary, bo banki nie chcą współpracować” autorstwa Piotra Dziubaka.