Będą kolejne upomnienia za reklamy funduszy

W czerwcu KNF ukarała trzy towarzystwa funduszy za emisję wprowadzających w błąd reklam. Z informacji „Gazety” wynika, że Komisja nie zwalnia tempa i szykują się kolejne upomnienia. „- Już na najbliższym posiedzeniu, 9 sierpnia, możemy się zająć reklamami czterech kolejnych towarzystw – potwierdza Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF. Chodzi o: • rozsyłane przez e-mail oraz publikowane w prasie i telewizji reklamy funduszu Investors TFI, • kampanie dwóch funduszy TFI BPH (Akcji Dynamicznych Spółek i Akcji Europy Wschodzącej), • telewizyjne reklamy funduszu KBC Index Nieruchomości II ze „stajni” TFI KBC, a także • prasowe reklamy funduszu SKOK Aktywny Zmiennej Alokacji z grupy TFI SKOK.” – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.

Z uzyskanych przez „Gazetę” informacji wynika, że „we wszystkich przypadkach zarzut jest ten sam: ‚zastosowanie rozwiązań graficznych, w tym typograficznych, które (…) utrudniają lub uniemożliwiają swobodne zapoznanie się z treścią przekazu’ oraz ‚nierzetelna informacja o ryzyku związanym z uczestnictwem w funduszu’. To identyczny zestaw zarzutów, który usłyszały wcześniej trzy inne TFI – zbyt mała czcionka niektórych istotnych informacji i brak ostrzeżenia, że zyski z przeszłości nie muszą się powtórzyć. Jak dotkliwa może być kara? Z ustaleń ‚Gazety’ wynika, że tym razem KNF może nie zdecydować o kolejnych karach, ale jedynie upomnieć fundusze.” – czytamy.

W czerwcu KNF zakazała ukazywania się reklam kilku najbardziej agresywnych funduszy. Komisja uznała, że reklamy mogą wprowadzać klientów w błąd i nakazała towarzystwom BZ WBK AIB, Millennium i Union Investment opublikować stosowne sprostowanie. Zakaz dotyczył reklam funduszy: Arka BZ WBK Zrównoważony FIO, Millennium FIO Akcji i UniKorona Zrównoważonego FIO. Na początku lipca weszły w życie opracowane przez Komisję zasady reklamowania funduszy inwestycyjnych. Miały one skłonić TFI do rzetelnego informowania o osiąganych zyskach i możliwym ryzyku. Jak się jednak okazało znaczna część TFI nie zastosowała zarekomendowanej przez KNF formy reklam.

Więcej na temat w „Gazecie Wyborczej”.