Będzie polski Deutsche Bank?

„Z PKO zostanie tylko znak graficzny, czyli charakterystyczna skarbonka. Bank Polski oprócz nowej nazwy ma też mieć nowe barwy – biało-czerwone. W ten sposób bank chce zostać instytucją o charakterze narodowym. W rozesłanym wczoraj komunikacie rzecznik PKO BP potwierdził, że rada nadzorcza banku otrzymała nową strategię, ale odmówił udzielenia jakichkolwiek informacji na jej temat.”, czytamy na łamach dziennika.

PKO BP jest kontrolowany przez skarb państwa. „Dlatego zmianę marki należy interpretować jako pomysł na przetrwanie. I to radykalny, gdyż zakłada pozbycie się marki znanej Polakom od 1919 r. W grudniu 2007 r. w rankingu „Rzeczpospolitej” jej wartość wyceniono na 1,467 mld zł, co dało jej czwarte miejsce, tuż za PKN Orlen, TP SA i PZU.”, pisze dziennik.

„- To nie jest takie nierozsądne. Marka PKO BP może kojarzyć się z bankiem starym i nie tak nowoczesnym jak konkurencja” – zwraca uwagę Radosław Gawędzki, dyrektor strategiczny firmy doradztwa marketingowego Brand Esteem Strategy. Jego zdaniem zmiana może pomóc PKO BP. „- Branża bankowa bazuje na poczuciu bezpieczeństwa. Nowa nazwa będzie może kojarzyć się z zabezpieczeniami i gwarancjami państwowymi” – mówi Radosław Gawędzki.

„Szymon Gutkowski, szef agencji reklamowej DDB Warszawa, tworzył strategię dla wielu banków w Polsce i za granicą, m.in. Lukas Banku. Obecnie jego firma pracuje dla Eurobanku. – Dziś nie warto być polskim bankiem. Polska nie jest Szwajcarią. Stąd nawet polskie banki, takie jak Eurobank, Getin czy Invest, nie podkreślają swoich korzeni – uważa Gutkowski. Według niego na rynku jest jednak miejsce dla dużego banku, który podkreśla, że jest polski. – Konsumenci coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego, że nawet instytucje finansowe mające zagraniczne nazwy są w gruncie rzeczy polskie. Poza tym w Polakach jest coraz więcej patriotyzmu lokalnego, na którym można coś zbudować. I PKO BP jak nikt inny nadaje się do roli polskiego Deutsche Banku – tłumaczy prezes DDB Warszawa.”, czytamy dalej.

PKO Bank Polski jest jednym z najstarszych polskich banków. 51,49 proc. akcji banku nalezy do Skarbu Państwa. PKO BP jest uniwersalnym bankiem depozytowo – kredytowym, obsługującym osoby fizyczne, małe i duże firmy oraz wielkie korporacje, instytucje rządowe i samorządowe. Bank prowadzi działalność skarbową i inwestycyjną. Jest także obecny na rynkach zagranicznych – od 2004 roku na Ukrainie, posiadając obecnie 98,1815 proc. akcji banku KREDOBANK SA, oraz w Wielkiej Brytanii, gdzie w Londynie w grudniu 2007 roku została otwarta pierwsza placówka PKO BP, udzielająca na początek kredytów hipotecznych Polakom pracującym na Wyspach. W Polsce ma ponad 8,5 mln klientów. Z usług bankowości elektronicznej banku korzysta ponad 2,8 mln klientów.