Zbliżające się wielkimi krokami Święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy pracodawcy zastanawiają się nad dodatkowymi bonusami, jakie mogliby przyznać swoim pracownikom. Coraz popularniejsze stają się świadczenia pozapłacowe, ale już ponad połowa pracowników otrzymuje je na co dzień – wynika z raportu Pracuj.pl „Podwyżka bez tabu: benefity po polsku”. Co więc podarować pracownikowi na Święta? Jaki benefit wybrać, aby zmotywować podwładnych do jeszcze lepszej pracy w nowym roku?
Pracodawca – nie Święty Mikołaj, ale prezenty rozdaje
Jak pokazują dane Instytutu Badawczego Randstad, niemal jedna trzecia firm (30%) deklaruje, że organizuje dla swoich pracowników Wigilię firmową. Może ona mieć różne formy – od skromnego spotkania w firmie, po wystawne przyjęcie lub nawet krótki wyjazd.
Najpopularniejszymi formami prezentów dla pracowników są z kolei bony podarunkowe oraz premie okolicznościowe – coraz częściej również w wygodnej formie kart przedpłaconych. Dodatkowo pracodawcy wręczają pracownikom świąteczne upominki dla nich lub ich rodzin. Zdarza się także, że gwiazdkowym prezentem jest dodatkowy dzień wolny – na przykład w Wigilię. Jak się jednak mają te podarki do świadczeniowych marzeń pracowników?
Pracownicza lista życzeń
Pracodawcy, którzy zamiast pieniędzy chcieliby wręczyć swoim pracownikom wartościowe dodatki świąteczne w postaci benefitów, mogą zaczerpnąć inspiracje z raportu Pracuj.pl „Podwyżka bez tabu: benefity po polsku”. Jak pokazują jego wyniki, pracownicy oprócz podstawowych benefitów jak opieka zdrowotna, karnety sportowe, najczęściej deklarują, że chcieliby otrzymywać od szefa karnety na paliwo (43%). Dodatkowo pracownicy wskazywali na takie benefity jak vouchery na wakacje (37%) czy karnety na wydarzenia kulturalne (30%). 19% pracujących Polaków chciałoby otrzymywać codziennie opłacony lunch, a 15% możliwość otrzymania doradztwa personalnego. Tego typu całoroczne świadczenia mogą być ciekawą alternatywą dla jednorazowych prezentów – w dodatku motywującą pracownika nie tylko w okresie Świąt, ale i przez cały rok.
Pracodawcy powinni sprawdzać co może ucieszyć podwładnych, zanim podejmą decyzję związaną z wyborem podarunków. Nietrafiony prezent nie spotka się z entuzjazmem pracownika, a jego motywacja do dalszej pracy może nie być tak silna, jak w przypadku otrzymania trafionego świadczenia – komentuje Maciej Bąk, ekspert ds. raportów wynagrodzeń w Grupie Pracuj. Oczywiście, najbardziej korzystnym dla pracownika rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego wybrania benefitu z możliwie szerokiej listy dostępnych świadczeń. Takie rozwiązanie jest potencjalnie najbardziej skomplikowane do wdrożenia, daje jednak znacznie większą szansę na zaspokojenie bardzo różnorodnych potrzeb pracowników.
Organizacja wigilii firmowej czy jednorazowa świąteczna premia to tradycyjne formy celebrowania okresu bożonarodzeniowego w firmach. Pracodawcy jednak mogą sięgać po bardziej pomysłowe prezenty, które przyjmą formę benefitu przynoszącego zysk przez cały rok. Takie podarunki będą miały dodatkowo aspekt motywujący i wpłyną na budowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy.
Raport Pracuj.pl „Podwyżka bez tabu: benefity po polsku” został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych przez TNS na zlecenie Pracuj.pl w dniach 10-15 września 2014 r. na reprezentatywnej grupie pracujących Polaków oraz został uzupełniony o dane z serwisu zarobki.pracuj.pl.
Dane Instytutu Badawczego Randstad zostały opracowane na podstawie badania zrealizowane przez ekspertów TNS metodą CATI w okresie od 17 października do 21 listopada 2013 r. na reprezentatywnej ze względu na region i wielkość firmy próbie 1000 firm. Pytania kierowane były bezpośrednio do osób odpowiedzialnych za politykę kadrową w firmie.
/ Pracuj.pl