Bez rewolucji

Naszym celem jest utrzymanie stabilnej sytuacji opisującej rynek radiowy – mówi Mariusz Gołda z RMF FM. Zależy nam na tym, by rynek, w miarę możliwości, łagodnie przechodził zmiany, nawet, jeśli będą rewolucyjne. Nie możemy sobie pozwolić na żadne potknięcia w tej kwestii. Badania pasywne są rzeczywiście nowoczesnym narzędziem badawczym, ale nie chcemy wprowadzać ich za wszelką cenę. To jest ważna decyzja dla całego rynku, stąd nasza powściągliwość i bardzo wnikliwa analiza tematu – mówi Gołda. Istnieją duże różnice w technologiach jak i samych urządzeniach. Postanowiliśmy przetestować w pierwszej kolejności urządzenia, w jednorodnych laboratoryjnych warunkach – dodaje – planujemy też dalsze kroki, które odpowiedzą nam czy i jak wprowadzić taką metodologię.

O wynikach testów Komitet będzie informował na bieżąco.

W maju br. odbyła się w Estonii konferencja organizowana przez EMRO (European Media Research Organisations) działającej w 18 krajach europejskich i Południowej Afryce. Podczas konferencji omawiano głównie nowe trendy i rozwiązania stosowane w badaniach mediów na świecie.

Wobec rosnącego znaczenia telefonii komórkowej, podążając za światowymi trendami, Komitet Badań Radiowych postanowił zrealizować badanie pilotażowe w Polsce.

We Francji już zaczęto wykorzystywać w swoich próbach do badania radiowego CATI numery telefonów komórkowych. W Niemczech ma się tak stać w niedalekiej przyszłości, mimo, że obecnie odsetek osób dostępnych wyłącznie przez telefon komórkowy wynosi tylko 3,6% (3,0% w Niemczech Zachodnich / 6,1% w Niemczech Wschodnich). Wykorzystywanie telefonów komórkowych w krajach skandynawskim jest natomiast powszechne i dotyczy wszystkich niemal typów badań telefonicznych. Do tego stopnia, iż nie znajdziemy w panelu technicznym badania, informacji, przez jaki aparat była prowadzona rozmowa z respondentem. W Finlandii rozważają wręcz całkowite przejście na telefony komórkowe w CATI i porzucenie prób zawierających telefony stacjonarne.
W Polsce odsetek osób dostępnych wyłącznie przez telefon komórkowy urósł w ciągu ostatnich 3 lat z 10% do niemal 20% (szacunki na podstawie badania TGI).

Wyniki realizowanego pilotażu, Komitet zaprezentuje w sierpniu br.