Bielecki pierwszy wśród bossów w marcu

W marcu 2006 roku odnotowano 442 materiały prasowe, 56 radiowych i 75 telewizyjnych, w których ukazały się cytaty lub wzmianki o szefach największych firm w Polsce. Media najczęściej publikowały informacje o Janie Krzysztofie Bieleckim (95 materiałów) – prezes Pekao SA zwyciężył niemal we wszystkich zestawieniach. Następne miejsca zajęli: Igor Chalupec, szef PKN Orlen (81 przekazów) i Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos (58).

Dziennikarze najczęściej komentowali związki Jana Krzysztofa Bieleckiego z Platformą Obywatelską. Nazwisko Igora Chalupca pojawiało się przede wszystkim w kontekście szeroko omawianych zmian we władzach PKN Orlen – spekulowano na temat ewentualnego odwołania prezesa ze stanowiska. Natomiast Pawła Olechnowicza wymieniano głównie przy okazji prezentacji strategii kierowanej przez niego firmy, informacji branżowych oraz w kontekście opisów inwestycji i działalności sponsoringowej Grupy Lotos.

Najwięcej prasowych cytatów i wzmianek o dyrektorach i prezesach firm analizowanych w raporcie pochodziło z Pulsu Biznesu – 59. Wśród stacji telewizyjnych pierwsze miejsce pod względem liczby przekazów zajęła TVN24 – 43, a wśród stacji radiowych – Radio PIN –18. W środkach masowego przekazu przytaczano nazwiska szefów firm lub powoływano się na ich wypowiedzi najczęściej wtedy, gdy media opisywały poszczególne branże i strategie przedsiębiorstw. 79% najwięcej publikacji miało neutralny wydźwięk. 17% stanowiły przekazy pozytywne, a 4% – negatywne.

Raport „Bossowie polskiej gospodarki w mediach” przygotowany przez Instytut Monitorowania Mediów opiera się na analizie publikacji pochodzących z prasy, radia i telewizji. Badanie przedstawia najczęściej pojawiających się w środkach masowego przekazu prezesów bądź dyrektorów największych firm w Polsce. Lista szefów firm została przygotowana w oparciu o listę 500 największych przedsiębiorstw opublikowaną przez Rzeczpospolitą w kwietniu 2005 roku – zestawienie to znajduje się wraz z całym raportem „Bossowie polskiej gospodarki w mediach” na stronie www.instytut.com.pl/raporty.

Analiza obejmuje przekazy pochodzące z danego miesiąca kalendarzowego, opublikowane w tytułach prasowych, stacjach radiowych i telewizyjnych aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl).