Przedsiębiorstwa mają duże problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników i to pomimo wysokiego bezrobocia. Osoby poszukujące pracy, bezrobotni i absolwenci szkół oraz uczelni nie mają bowiem wystarczających kwalifikacji, które umożliwiałyby ich zatrudnienie – stwierdzili uczestnicy konferencji „Jaka edukacja i nauka w XXI wieku? – Głos Biznesu” zorganizowanej przez PKPP Lewiatan.
– Kształcenie specyficzne dla firm powinno odbywać się bezpośrednio w nich samych odpowiednio wspierane przez państwo. Mogą je prowadzić szkoły, bądź inne instytucje edukacyjne na zlecenie konkretnych firm. Nie musi być długotrwałe. Potrzebne są jednak rozwiązania finansowe pozwalające pokryć koszty drogiego kształcenia zawodowego, specjalistycznego w różnych alternatywnych miejscach (u pracodawców, w szkołach, uczelniach w innych instytucjach edukacyjnych) – mówi Małgorzata Rusewicz, dyrektorka Departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.
Firmy są coraz bardziej świadome korzyści wynikających z planowego i celowego podnoszenia kwalifikacji pracowników. Szukają rozwiązań, które pozwolą im na zbudowanie w niedalekiej przyszłości rzeczywistej przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy i kompetencjach. Zaczyna się też rozwijać współpraca środowisk biznesowych z sektorem edukacji – wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG na zlecenie PKPP Lewiatan w ramach projektu „Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców” realizowanego ze środków UE w ramach EFS.
Głównym motorem podejmowanej przez przedsiębiorstwa współpracy z sektorem edukacji są: regularne podnoszenie kwalifikacji obecnych pracowników, pozyskiwanie i kształcenie nowych pracowników i budowanie dobrego wizerunku firmy wśród pracowników. Najpopularniejszą formą współpracy jest organizacja praktyk i staży zawodowych. Większość rekrutowanych pracowników nie posiada wystarczającego przygotowania praktycznego do wykonywania zadań na stanowisku pracy.
Korzystnym trendem jest podejmowanie przez przedsiębiorstwa inicjatyw szczególnie pozytywnie się wyróżniających, takich jak budowanie kompleksowych projektów współpracy z instytucjami. Bardzo pozytywnie oceniane są inicjatywy wpływu biznesu na system edukacji (na poziomie lokalnym współpraca z konkretną szkołą, a na systemowym – dialog z Ministerstwem Edukacji Narodowej) w postaci bezpośredniej partycypacji firm w procesie kształcenia – czyli takie, które mają na celu dostosowanie programu nauczania do potrzeb rynkowych i danego pracodawcy. Wiele firm finansuje współpracę z sektorem edukacji z własnych środków. Część dzieli koszty z instytucjami edukacyjnymi lub korzysta z funduszy unijnych.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan