Biznes domeną Wrocławia

Jest jednym z najszybciej rozwijających się  miast w naszym kraju. Ma to swoje odzwierciedlenie w wizerunku, jaki posiada w prasie. To właśnie stolicy Dolnego Śląska – częściej niż innych dużych polskich miast – dotyczą tematy biznesowe. Takie wnioski przyniósł raport PRESS-SERVICE Monitoring Mediów na temat Wrocławia, kolejna część cyklu analiz „Stolice Regionów”.

Aż 16% wszystkich publikacji prasowych, jakie pojawiły się w 2008 roku na temat Wrocławia, było związanych z biznesem. To więcej niż w przypadku innych dużych polskich miast – choćby Krakowa, czy Łodzi i zaledwie o dwa procent mniej od Warszawy. Jest to wynikiem inwestycji miasta w strategię promocyjną. W ciągu kilku lat Wrocław kilkukrotnie pomnożył swój budżet na cele promocyjne. Wizerunek miasta przyjaznego biznesowi pomaga w przyciąganiu przedsiębiorców. Również promocja i inwestycje znalazły się na czołowych miejscach w klasyfikacji tematów, w których kontekście wymieniana była nazwa Wrocław. Co ciekawe, znacznie rzadziej, niż w przypadku innych miast, prasa wspominała o kryzysie. To obrazuje, że gospodarką Wrocław stoi.  

Tematy kulturalne zeszły w 2008 roku na drugi plan, chociaż i tutaj włodarze miejscy starali się przyciągnąć zainteresowanie mediów. Efektem tego były publikacje głównie o zasięgu regionalnym, rzadko przebijające się do tytułów ogólnopolskich. Prasa podjęła temat projektu Leona Tarasewicza – namalowania w atrium Muzeum Narodowego we Wrocławiu trzech wielkich poziomych obrazów, a także pojawieniu się Klubu Filmowego Ferment, czy o przeglądu filmów dokumentalnych „Kadry Wrocławia”. Pozytywnych komentarzy doczekała się także gala piosenek Leonarda Cohena.  

Łącznie w 2008 roku pojawiło się w prasie prawie 86 tysięcy publikacji dotyczących Wrocławia. 64% z nich wydrukowała prasa regionalna. 13% należało do dzienników i tygodników opinii. Najczęściej sprawy analizowanego miasta podejmowała „Polska – Gazeta Wrocławska”. Co interesujące, na trzecim miejscu znalazła się „Polska – Głos Wielkopolski”. Znamienne, że spośród publikacji regionalnych spoza Dolnego Śląska to właśnie Wielkopolska wysuwa się na czoło. W 2008 roku poznańskie tytuły bardzo chętnie porównywały Poznań z Wrocławiem, stąd taka niecodzienna statystyka. Ta zależność w drugą stronę działała w znacznie bardziej ograniczonym zakresie.  

Spośród tytułów ogólnopolskich najczęściej o Wrocławiu pisała „Rzeczpospolita”. Z prasy specjalistycznej – „Gazeta Prawna”, a ekonomicznej – „Puls Biznesu”.  

Bez wątpienia prezydent Rafał Dutkiewicz jest najbardziej rozpoznawalnym dolnośląskim samorządowcem. Bardzo wyraźnie odbiło się to w statystyce ilości publikacji. Prezydent miał ich niemal 16-krotnie więcej niż wojewoda dolnośląski – Rafał Jurkowlaniec i kilkakrotnie więcej niż sprawujący w 2008 roku urząd marszałka województwa Marek Łapiński oraz Andrzej Łoś.  

Średnia liczba kontaktów czytelnika prasy z nazwą Wrocław wyniosła 180. Oznacza to wynik nieznacznie słabszy od Łodzi i Gdańska, które stolica Dolnego Śląska zdystansowała w ilości publikacji ogółem. Ekwiwalent reklamowy wyniósł 1,371 mld złotych. Tutaj Wrocław również ustępuje nieznacznie Łodzi, choć jedynie o nieco ponad 40 mln złotych.

Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów