Blik jednak nie dla wszystkich

Wczoraj oficjalnie wystartował system płatności mobilnych Blik. Okazuje się jednak, że nie wszyscy klienci, będą mogli płacić kodami. Blik jest dostępny tylko dla właścicieli ROR-ów, ale już nie dla pełnomocników. Nawet jeśli pełnomocnicy mają swoje karty do rachunku i dostęp do pozostałych operacji na ROR-ze.

Podobnie jak większość dziennikarzy finansowych, czekałem wczoraj na pojawienie się Blika w aplikacjach mobilnych sześciu banków. W aplikacji mobilnej Banku Millennium Blik był dostępny już w niedzielę. Od poniedziałkowego poranka rozwiązanie pojawiało się sukcesywnie w aplikacjach pozostałych banków. W IKO zmieniła się tylko nazwa z „Kodu IKO” na „Kod Blik”, w BZ WBK pojawiła się dodatkowa ikonka na głównym menu. Problem miałem ze znalezieniem Blika w aplikacji mBanku i Orange Finanse. Okazało się, że trzeba „wyciągnąć” na pulpit odpowiedni skrót.

Niestety nie doczekałem się Blika w aplikacji ING Banku Śląskiego. Było to dla mnie tym bardziej zastanawiające, że w telefonie mojej żony aplikacja ING bez problemu uruchomiła system mobilnych płatności. W końcu zapytałem w banku, dlaczego u mnie wciąż nie ma Blika. Okazuje się, że jako pełnomocnik do konta żony nie mogę korzystać z Blika. Nawet mimo tego, że mam swoją kartę płatniczą, własny login i hasło do systemu bankowości internetowej, dodatkowo ten sam login wykorzystuję w aplikacji mobilnej, za pomocą której mogę realizować przelewy itd. Ogólnie rzecz biorąc, do tej pory korzystaliśmy z tego konta w zasadzie na równych zasadach nie dostrzegając większych różnic.

ING Bank nie jest tu jednak wyjątkiem. Z szybkiej sondy, którą przeprowadziłem wynika, że Blika nie będą mogli korzystać też pełnomocnicy do kont w innych bankach. Rozwiązanie dostępne jest tylko dla właścicieli i współwłaścicieli. Sytuacja jest o tyle dziwna, że Bilk to przecież instrument płatniczy, podobny do karty płatniczej. Kartą mogę realizować dowolne transakcje, Blikem nie.

Co ciekawe, zajrzałem do aneksu mojej umowy z ING i znalazłem tam taki zapis: „Pełnomocnictwo udzielone osobie wymienionej powyżej [czyli w tym przypadku mnie – WB] obejmuje umocowanie do składania w imieniu i na rzecz Posiadacza rachunku oświadczeń woli dotyczących Umowy rachunku, w tym składania dyspozycji, w takim samym zakresie jak Posiadacz rachunku, z wykorzystaniem wszystkich kanałów dostępu, niezależnie czy zostały one udostępnione Posiadaczowi rachunku, w szczególności do rozwiązania Umowy rachunku bez wypowiedzenia (…)” i tak dalej.

W takiej sytuacji pozostaje nam tylko przekształcić rachunek na wspólny. Pełnomocnicy, nie szukajcie zatem Blika w swoich aplikacjach – nie znajdziecie 🙂

w.boczon@bankier.pl