BLIK – polski system płatności mobilnych uzyskał wszystkie zgody wymagane do rozpoczęcia działalności.

Prezes Narodowego Banku Polskiego wydał zgodę na prowadzenie przez Polski Standard Płatności mobilnego systemu płatności pod nazwą BLIK.

BLIK umożliwi milionom użytkowników telefonów dokonywanie płatności w sklepach, wypłacanie telefonem gotówki w bankomatach, dokonywanie płatności w internecie, jak również wzajemne rozliczenia pomiędzy posiadaczami telefonów (tzw. płatności P2P). Dzięki decyzji Prezesa NBP, PSP będzie mógł prowadzić system płatności mobilnych. Oznacza to, że po wcześniejszej zgodzie UOKiK, uzyskane zostały wszystkie formalne zezwolenia, aby uruchomić nowy projekt. Rozpoczyna się przyłączanie banków i testy startowe systemu. Cały czas trwają też intensywne prace nad zwiększaniem sieci akceptacji transakcji mobilnych. Jeszcze w tym roku można oczekiwać rozpoczęcia funkcjonowania systemu płatności w aplikacjach wszystkich banków udziałowców projektu. Przy tworzeniu nowego produktu, kluczowym zagadnieniem jest stworzenie przyjaznej i łatwo rozpoznawalnej nazwy oraz dobranie do niej atrakcyjnego znaku graficznego. Nazwa ta powinna być zgodna z charakterem usług związanych z produktem. W wyniku współpracy działów marketingu banków partnerów PSP, powstał BLIK. BLIK to prosta, krótka i wpadająca w ucho nazwa, kojarząca się z klikaniem i płaceniem. Komunikuje kluczowe dla systemu płatności mobilnych wartości: szybkość i sprawność działania.

Logotyp BLIK przez swoją prostotę i kontrastową kolorystykę przyciąga uwagę i zapada w pamięć. Jest unikalny – nie kojarzy się z żadną marką finansową na polskim rynku.

Transakcje dokonywane przy pomocy smartfonów to przyszłość płatności. Już teraz miliony posiadaczy smartfonów korzystają z zainstalowanych w nich mobilnych aplikacji bankowych. Klienci coraz chętniej przekonują się do aktywnego wykorzystywania telefonów jako wygodnego narzędzia do zarządzania finansami osobistymi.

PSP dostarcza rozwiązanie, które sprawia, że te przyszłe centra osobistych finansów, zyskują nowe, niezwykle przydatne funkcje. Telefon stanie się praktycznym narzędziem do dokonywania płatności w dziesiątkach, a docelowo w setkach tysięcy miejsc.

Wygoda rozwiązania, opierająca się na wykorzystaniu jednorazowych kodów, spowoduje, że w krótkim czasie można oczekiwać dynamicznego wzrostu liczby transakcji bezgotówkowych.

O tym, jak decyzja NBP wpłynie na rynek i jakie są cele PSP, mówi Prezes spółki Adam Malicki:

„Dzięki decyzji Prezesa NBP nie ma już żadnych formalnych przeszkód na drodze do stworzenia powszechnego, polskiego standardu płatności mobilnych. Systemu otwartego dla wszystkich banków i innych uczestników rynku finansowego w Polsce. Pracujemy nad tym, aby Polska była liderem płatności przez telefon w Europie. To naprawdę możliwe. Zapraszam do korzystania z systemu BLIK instytucje polskiego rynku finansowego. Przypomnę, że w tym roku podpisaliśmy listy intencyjne z: Eurobankiem, BNP Paribas Bankiem Polska, Credit Agricole, Getin Bankiem, Idea Bankiem, Dotpay, CashBill, IT Card.

BLIK to rozwiązanie dla banków różnego typu, zarówno tych dużych z milionami Klientów, jak i tych działających lokalnie. To również oferta dla agentów rozliczeniowych. Tworzymy rozwiązanie znacznie zwiększające skalę transakcji bezgotówkowych. To wreszcie, a może przede wszystkim, rozwiązanie dla sklepów różnego typu i wielkości. Nadrzędnym celem współpracy tych wszystkich firm ma być satysfakcja Klientów korzystających z ich usług. Jesteśmy zdeterminowani do szybkiego i sprawnego działania, tak aby już na starcie, który planujemy w czwartym kwartale tego roku, Klienci mieli do dyspozycji maksymalnie dużą sieć punktów akceptujących płatności mobilne PSP.”