Według badania KANTAR w trzecim kwartale br. BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indexu siły marki – Brand Power – w kategorii płatności – na poziomie 44 punktów. To rekordowy, jak dotąd, wynik tego pomiaru w historii marki. Blisko dwie trzecie użytkowników BLIKA poleciłoby go znajomym, wśród osób młodych wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i dochodzi do trzech czwartych.
W pierwszym półroczu 2021 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 330 mln transakcji, a z rozwiązania aktywnie korzystało ponad 8 mln osób. Dodatkowo łącznie już ponad 10 mln osób zarejestrowało swoje numery telefonu, dzięki czemu może wysyłać i odbierać przelewy na telefon BLIKA, które są obecnie najszybciej zyskującą popularność funkcją systemu. Na początku października odnotowano także rekordową liczbę transakcji zrealizowanych w ciągu jednego dnia – blisko 3 mln.
W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER BLIK uzyskał w trzecim kwartale br. 44 pkt. To rekordowy i historyczny wynik dla marki. BLIK zdecydowanie zdystansował w tym zestawieniu inne marki płatnicze, jak VISA (23 pkt.), Mastercard (16 pkt), G-Pay (7 pkt.), Apple Pay (5 pkt.) oraz Revolut (4 pkt.).
Głównymi czynnikami wpływającymi na siłę marki w kategorii płatności są czynniki związane z wygodą używania, bezpieczeństwem płatności oraz unikalnością rozwiązania. BLIK jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, a także oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie. Obecnie poszczególne banki zaczynają udostępniać swoim klientom możliwość płacenia BLIKEIM zbliżeniowo w terminalach płatniczych.
– Siła marki w branży płatniczej ma ogromne znaczenie. Innowacyjne płatności wciąż jeszcze wymagają upowszechnienia i edukowania użytkowników, co do ich wszechstronności i możliwości wykorzystania. Chcemy jako marka stać się synonimem płatności mobilnych w Polsce, a w perspektywie kilku lat także w regionie – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Zbudowaliśmy wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można wykorzystać BLIKA. Przykładowo aż 85 proc. z nich wie że może przelewać pieniądze na numer telefonu BLIK, a blisko 60 proc. korzysta w tego rozwiązania regularnie. Co więcej wśród osób najmłodszych odsetek ten wzrasta aż do 70 proc. – dodaje.
Spośród nowoczesnych sposobów płatności bezgotówkowych, BLIK jest usługą, z której Polacy używający bankowych aplikacji mobilnych korzystają najczęściej i najchętniej. Cenią BLIKA przede wszystkim za szybkość płacenia, wygodę i prostotę oraz bezpieczeństwo.
BLIK uzyskał w trzecim kwartale 2021 r. wskaźnik NPS na poziomie 63 punktów – aż o 6 punktów więcej niż rok wcześniej. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Wskaźnik ten rośnie do rekordowych 72 punktów wśród najmłodszych użytkowników – w wieku 18 – 25 lat. Dla porównania – średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów.
– Rozpoznawalność BLIKA rośnie. Znajomość spontaniczna marki to aż 72 proc. a znajomość wspomagana wynosi aż 95 proc. Żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma dziś takiej rozpoznawalności na polskim rynku – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – BLIK upraszcza finanse, daje bardzo dobry UX i jest wszechstronny. Dlatego jest tak chętnie wybierany, doceniany i polecany przez użytkowników – dodaje.
Źródło danych: Tracking marki BLIK, badanie CAWI, realizowane przez Kantar, N=960 kwartalnie
Próba: osoby w wieku 18 – 45 lat, posiadający smartfona, użytkownicy aplikacji mobilnych na smartfonie [w tym bankowej], posiadający konto w jednym banków: Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Getin Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Pekao, Inteligo, SGB.
Źródło: PSP