Bliżej na nowe rynki dzięki Programowi Rozwoju Eksportu

Przedstawiciele ponad 350 firm wzięli dotychczas udział w czterech pierwszych konferencjach Programu Rozwoju Eksportu, który Bank Zachodni WBK realizuje wraz z partnerami merytorycznymi: Google, PwC, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. oraz Bisnode. Obserwacje i wnioski? Firmy wiedzą i zdają sobie sprawę, że eksport to szansa, ale bardzo potrzebują praktycznych wskazówek jak ją wykorzystać. Szczególnie egzotyczne rynki wzbudzają obawy a jest i część eksporterów, która nadal nie otrząsnęła się po kryzysie wschodnim.


– Jesteśmy zadowoleni z frekwencji na konferencjach i widzimy, że udało nam się stworzyć formułę, dzięki której hasło „eksportujmy!” nabiera w oczach przedsiębiorców realnych kształtów. Szczególnie cieszy nas duża liczba uczestników spotkań w mniejszych spośród dużych miast, czyli w Łodzi i Białymstoku, gdzie na każdym spotkaniu pojawiło się ponad 70 dużych firm. To oznacza, że zainteresowanie tą formą rozwoju firmy jest w całej Polsce, nie tylko w największych aglomeracjach. Potencjał eksportowy mają też wszystkie branże, co również widać na naszych konferencjach. – podkreśla Jerzy Śledziewski, Dyrektor Obszaru Strategii i Sprzedaży Produktów w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK S.A.

Podczas konferencji Programu Rozwoju Eksportu największą popularnością cieszą się sesje warsztatowe, czyli te, podczas których omawiane są konkretne narzędzia i sposoby szukania nowych rynków. Wśród nich są m.in. sesja dotycząca portalu SantanderTrade.com oraz sesja Google na temat rozwiązań technologicznych pozwalających badać popyt na dany produkt na konkretnym rynku. – Podczas warsztatu z funkcjonalności portalu SantanderTrade.com nagle okazuje się, że informacje o poszczególnych krajach są na wyciagnięcie ręki – i są to informacje naprawdę szczegółowe – o cłach, systemach prawnych, zasadach dostaw. A wiedza o danym kraju przybliża do niego. Widać to szczególnie dobrze, gdy prezentujemy portal SantanderTrade.com omawiając jeden z krajów afrykańskich, azjatyckich czy południowoamerykańskich. Firmy nadal podchodzą do tych rynków z nieufnością. Podczas naszych warsztatów dowiadują się, że niesłusznie.– mówi Robert Antczak, odpowiedzialny w Banku Zachodnim WBK za rozwój biznesu międzynarodowego. Ekspert Banku Zachodniego WBK zauważa, że szczególnie aktywni podczas warsztatów z poszukiwania i rozpoznawania nowych rynków są przedstawiciele firm, które już eksportowały, ale ucierpiały w związku z kryzysem na Wschodzie. Cześć tych firm nadal ma problemy i musi zmienić swoje strategie geograficzne.

Przedsiębiorcy są zaskoczeni, że Bank Zachodni WBK w ramach portalu SantanderTrade.com oraz klubu Santander Trade ma panel matchmakingowy, który pomaga szukać polskim firmom kontrahentów w innych krajach oraz że krajów, do których sięga to wsparcie, jest aż tak wiele. Jeśli chodzi o rozwiązania finansowe, to firmy chcą jak najwięcej dowiedzieć się o faktoringu dwóch faktorów realizowanym przez system Factors Chain International (FCI) oraz w jaki sposób Bank zabezpiecza transakcje klientów na świecie dzięki współpracy w ramach takich stowarzyszeń międzynarodowych jak właśnie FCI.

– Przed nami kolejnych osiem konferencji w I edycji wiosennej w tym roku. Planujemy edycję jesienną i kolejne w latach 2016 i 2017 r. Myślimy o wprowadzeniu do agendy spotkań i sesji poświęconych stricte wybranym krajom i rynkom; goście konferencji Programu Rozwoju Eksportu potwierdzają, że to dobry kierunek. Przewidujemy więc wydarzenia skierowane do konkretnych branż: wirtualne misje, wizyty delegacji z krajów zainteresowanych nawiązaniem współpracy z naszymi firmami oraz konferencje sektorowe– podkreśla Robert Antczak.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, PwC, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego. Program w ramach I edycji obejmuje cykl 12 konferencji, podczas których uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki i porady, które pomogą im z sukcesem zaistnieć na rynkach zagranicznych. Udział w konferencjach Programu Rozwoju Eksportu jest bezpłatny, wystarczy zarejestrować się na http://www.bzwbk.pl/rozwojeksportu.