Bossowie półrocza

Instytut Montorowania Mediów podsumował półroczny projekt, jakim był raport „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Dotyczył on sektora biznesowego i przedstawiał najczęściej pojawiających się w mediach prezesów bądź dyrektorów największych firm w Polsce.

 

Do badania w I półroczu 2005 roku zostało zakwalifikowanych łącznie 3027 publikacji, z których większość miała neutralny wydźwięk – 85%. Najwięcej publikacji negatywnych odnotowano w kwietniu i czerwcu (27), a najwięcej publikacji pozytywnych – w lutym (81). Rekordzistą pod względem liczby publikacji w jednym miesiącu został Piotr Nurowski, prezes Elektrimu, którego w lutym opisywało 118 materiałów. Do niego również należy najlepszy wynik w kategorii „najwyższy wskaźnik oceny” – 146 przekazów w lutym (wskaźnik oceny to suma przekazów pozytywnych x·2, neutralnych x·1 i negatywnych x·(-2)).

 

Bossowie półrocza – zwycięzcy z poszczególnych miesięcy

Miesiąc

Osoba

Firma

Liczba publikacji

Lista Rzeczpospolitej

Styczeń

Igor Chalupec

PKN Orlen

72

2004

Luty

Piotr Nurowski

Elektrim

118

2004

Marzec

Piotr Nurowski

Elektrim

112

2004

Kwiecień

Wiktor Błądek

KGHM

57

2004

Maj

Wiktor Błądek

KGHM

100

2005

Czerwiec

Wiktor Błądek

KGHM

95

2005

 

 

Igor Chalupec uzyskał najwyższy wynik w kategorii „najwięcej pozytywnych publikacji” – 14 przekazów w maju; a także w kategorii „najwyższy wskaźnik oceny i ekwiwalentu” – 1284,57 tys. zł w styczniu (Wskaźnik oceny i ekwiwalentu reklamowego to suma ekwiwalentu w zł – pozytywnych x·2, neutralnych x·1 i negatywnych x·(-2)). Najsłabsze wyniki należą do: Wiktora Błądka – najwięcej negatywnych publikacji (20 w kwietniu), Pedro Silvy – najniższy wskaźnik oceny (-7 w lutym) oraz Janusza Dawidziuka – najniższy wskaźnik oceny i ekwiwalentu (-346,53 tys. zł w maju).

 

Badanie to przyniosło wiele interesujących informacji na temat sposobu przedstawiania szefów firm przez media. Okazało się, że tylko 39% przekazów o bossach ściśle dotyczy działalności przedsiębiorstw. Aż 8% materiałów było poświęconych różnego rodzaju kontrowersjom, strajkom i protestom pracowniczym.

Najwięcej cytatów i wzmianek o dyrektorach i prezesach firm analizowanych w raporcie pochodziło z dziennika Puls Biznesu – 393. Najczęściej informacje o bossach publikowały dzienniki o profilu informacyjnym.