Wydatki na bilety lotnicze amerykanów wzrosły o 548 proc. r/r. Powoli odradza się turystyka krajowa w USA i Chinach, a wolniej turystyka międzynarodowa. Także w Polsce, gdzie sektor turystyczny odpowiada za około 4,5 proc. PKB, widać ożywienie w branży.
Turystyka to jedna z największych globalnych branż. Jej obroty przed pandemią wynosiły 9 bln. dolarów i odpowiadały za 10,4 proc. globalnego PKB. COVID-19 uderzył w branżę z ogromną siłą, powodując jej spadek w poprzednim roku o 49 proc. Obecnie powoli się odradza, pozostaje jednak w dużym stopniu zależna od szybkości akcji szczepień. W pierwszej kolejności odradza się turystyka krajowa, szczególnie w miejscach, gdzie zawsze była najpopularniejsza jak w USA i Chinach. To turystyka krajowa odpowiada za 70 proc. globalnych przychodów z turystyki, reszta to turystyka międzynarodowa. Także w Polsce ze względu na pandemię obserwujemy zwiększone zainteresowanie wyjazdami w kraju, jednak widać też powoli odradzającą się turystykę międzynarodową. Dużym wsparciem dla branży będzie powszechne uznanie unijnego paszportu szczepionkowego, które nastąpi od 1 lipca. Kolejnym krokiem będzie uznanie tego paszportu przez inne kraje np. USA i vice versa.
Turystyka wypoczynkowa odpowiada za 80 proc. przychodów branży, podczas gdy resztę stanowi turystyka biznesowa. Meksyk jest krajem, w którym turystyka ma największy udział w PKB (15 proc). Kolejne miejsca zajmują Hiszpania (14 proc.), Włochy (13 proc.), Chiny (11,5 proc.), i Turcja (11 proc.). W Polsce ten udział wynosi około 4,5 proc.
W USA widać rosnący poziom wydatków na wyjazdy. Bieżące raporty z wydatków amerykanów z wykorzystaniem kart kredytowych pokazują, że wydatki na loty wzrosły o 548 proc. r/r, wynajem samochodów 301 proc., hotele 277 proc. Dzieje się to przy ogólnym wzroście wydatków konsumenckich o 36,2 proc.
Ważny element branży turystycznej stanowią linie lotnicze. Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) za kwiecień 2021 roku, globalne przychody przewoźników przeliczone na 1 km (RPK) są 65,5 proc. niższe niż w tym samym miesiącu w 2019 roku. W przypadku podróży międzynarodowych jest to -87,3 proc., a krajowych -27,7 proc. Co ciekawe rynek przelotów krajowych w Chinach wzrósł o 6,8 proc., a w Rosji o 11 proc. i jest powyżej poziomu sprzed pandemii.
Do budowy portfela inwestycyjnego opartego o branżę turystyczną możemy wykorzystać fundusze ETF na przykład US Global Jets, inwestujący w linie lotnicze. Można także zbudować portfel z poszczególnych spółek jak sieci hoteli np. Hyatt czy Melia, czy firmy oferujące rejsy wycieczkowe np. Royal Caribbean, czy Norwegian Cruise Line. Także całe gospodarki krajów z dużym udziałem turystyki w PKB np. Meksyk czy Hiszpania powinny odczuć efekt odradzania się branży. Można w nie inwestować poprzez ETF lub indywidualne akcje z branż, niekoniecznie związanych z turystyką.
Inwestując swoje środki, warto postawić na dywersyfikację, czyli na zróżnicowanie swojego portfela inwestycyjnego w taki sposób by znalazły się w nim zarówno spółki krajowe, jak i zagraniczne, a także spółki z różnych sektorów gospodarki. Z uwagi na wzrost gospodarczy, rosnącą inflację i zwiększające się prawdopodobieństwo podwyżek stóp procentowych mamy ostatnio do czynienia z rotacją zainteresowania poszczególnymi branżami. Zainteresowanie inwestorów skupia się obecnie w większym stopniu na branżach i spółkach cyklicznych, czyli takich, które są w największym stopniu beneficjentami wzrostu gospodarek.
Analiza branżowa to popularny i bardzo pomocny inwestorom sposób służący analizie sytuacji na giełdzie. Najpierw wybieramy konkretną branżę, która wydaje nam się atrakcyjna w obecnej sytuacji. A później dokonujemy szczegółowej analizy poszczególnych spółek z danej branży, sprawdzając przede wszystkim wskaźniki finansowe takie jak np. C/Z czy EPS (zysk na jedną akcję), jak i model biznesowy firmy oraz strategię. W ten sposób dobieramy spółki do naszego portfela inwestycyjnego. Możemy także w niektórych wypadkach inwestować w całe branże na przykład wtedy, kiedy kupujemy fundusze ETF lub portfele tematyczne dedykowane dla konkretnego sektora. To może być ciekawa opcja dla mniej doświadczonych inwestorów.
Bieżące dane dotyczące wydatków z dnia 3.06.2021, 7-dniowa średnia r/r.
Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce