BRE Leasing – rekordowe półrocze

Wykres 1 – BRE Leasing – stale w  górę

(wartość umów leasingu zawartych w kolejnych latach działalności Spółki – w mln zł)

BRE Leasing Sp. z o.o. – wartość zawartych umów w pierwszym półroczu 2005 i 2006 r. (w mln zł)

I półrocze 2006

I półrocze 2005

dynamika 2006/2005

OGÓŁEM ruchomości i nieruchomości

1 119,36

976,54

115%

NIERUCHOMOŚCI

 

427,09

RUCHOMOŚCI łącznie

1 119,36

549,45

204%

POJAZDY

498,51

333,96

149%

w tym osobowe

190,87

92,76

206%

w tym ciężarowe

207,20

168,99

123%

w tym inne pojazdy

100,43

72,21

139%

MASZYNY I URZĄDZENIA

227,67

148,41

153%

IT

6,22

4,53

137%

samoloty, statki, kolej

383,28

58,25

658%

inne

3,68

4,3

85%

W zestawieniu wg przedmiotów leasingu zwraca uwagę ponaddwukrotny wzrost wartości umów leasingu ruchomości w porównaniu z pierwszym półroczem 2005 r., na co miała wpływ duża transakcja przeprowadzona z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT obejmująca leasing finansowy czterech samolotów Embraer ERJ 175 na łączną kwotę ok. 100 mln USD. Należy podkreślić, że ten znaczący kontrakt refinansuje międzynarodowe konsorcjum bankowe zaaranżowane przez Commerzbank, do którego przystąpił HSH Nordbank, jako koaranżer;  50% kwoty inwestycji refinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.

W pierwszym półroczu br. BRE Leasing wyraźnie zaznaczył swój udział na rynku leasingu dla samorządów, wygrywając wraz przedsiębiorstwem Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA przetarg na finansowanie autobusów szynowych zorganizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Transakcja obejmuje 6 szynobusów, które będą przekazane do eksploatacji PKP Przewozom Regionalnym. Łączna wartość środków trwałych oddawanych w leasing wynosi 34,6 mln zł netto. Oferta złożona wspólnie przez firmę leasingową oraz producenta jest na polskim rynku rozwiązaniem innowacyjnym.

BRE Leasing – zgodnie ze swoją strategią – dba o rozwój współpracy z klientami korporacyjnymi – czego przykładem jest transakcja z PLL LOT. Spółka jest również bardzo aktywna na rynku klientów z sektora małych i średnich przedsiebiorstw. Do tych klientów trafiła znaczna część sposród zawartych umów leasingu pojazdów, maszych i urządzeń. Warto podkreślić, że w porównaniu z pierwszym półroczem ub. roku ponaddwukrotnie wzrosła wartość zawartych umów leasingu samochodów osobowych, a o ponad połowę zwiększyła się wartość umów obejmujących maszyny i urządzenia.

Wśród nowych umów leasingu ruchomości dominowały środki transportu – drogowego (45%) oraz samoloty, statki, kolej (34%); na trzecim miejscu znalazły się maszyny i urządzenia (20%).  

Strukturę portfela umów leasingu ruchomości zawartych w pierwszym półroczu br. obrazuje poniższy wykres.  

Wykres 2 – BRE Leasing – struktura umów leasingu ruchomości zawartych w I półroczu 2006 r. (w mln zł)

Ważne miejsce w ofercie BRE Leasing zajmują usługi flotowe – finansowanie, wynajem i zarządzanie flotami (Car Fleet Management – CFM). Również w tej dziedzinie spółka odnotowuje sukcesy. W pierwszym półroczu br. zespół Car Fleet Management pozyskał 20 nowych klientów i zajął się obsługą kolejnych 775 aut. Obecnie pracuje on dla 53 klientów i zarządza flotą 1999 aut, co – według szacunków – daje BRE Leasing ok. 3-procentowy udział w rynku CFM. Prowadzone są rozmowy z kolejnymi przedsiębiorstwami zainteresowanymi usługami zarządzania parkiem samochodowym.

W pierwszym półroczu br. trwały pracy nad kilkoma projektami dotyczącymi leasingu nieruchomości. Specyfiką tego rynku jest długi okres przygotowań do zawarcia transakcji. Ich finalizacji można się spodziewać w drugiej połowie roku, co będzie oznaczało realizację planów założonych na 2006 r.