Głównym powodem niechęci Brytyjczyków do m-płatności są względy bezpieczeństwa. Tylko pięć procent respondentów uważa telefony komórkowe za pewne narzędzie dokonywania transakcji. Blisko jedna czwarta uważa, że komórki są raczej bezpieczne, podczas gdy ponad połowa badanych w różnym stopniu wątpi w bezpieczeństwo telefonów. Jako instytucja, która gwarantuje największe bezpieczeństwo dokonywanych transakcji najczęściej wskazywany jest bank. Jednak 15 proc. osób twierdzi, że żaden podmiot nie zapewnia wystarczającego poziomu bezpieczeństwa.
Mimo tak dużej niechęci Brytyjczyków do płatności za pomocą telefonów komórkowych, maleje odsetek osób uważających za niebezpieczne transakcje dokonane za pomocą stron internetowych. Badania przeprowadzone przez Unisys pokazują, że ciągu ostatnich 9 miesięcy liczba osób nieufnych wobec tego kanału dostępu do usług bankowych zmalała z 39 do 33 procent. Nadal jednak blisko jedna trzecia Brytyjczyków nie wyraża żadnego zainteresowania zakupami i bankowością internetową.
Powodem może być lęk o bezpieczeństwo swoich danych osobowych i finansowych. Aż 86 proc. Brytyjczyków obawia się kradzieży tożsamości, a 84 proc. nadużyć dokonanych za pomocą danych ich kart kredytowych i debetowych.
O bezpieczeństwo swoich danych obawiają się również Amerykanie. Z podobnego badania przeprowadzonego na terenie Stanów Zjednoczonych wynika, że 39 proc. respondentów wyraża niepokój o bezpieczeństwo transakcji dokonywanych za pomocą internetu. Większość (64 proc.) boi się, że dane pozwalające na skorzystanie z ich kart kredytowych i debetowych mogą dostać się w niepowołane ręce. Siedmiu na dziesięciu Amerykanów obawia się też nieuprawnionego dostępu i wykorzystania swoich danych osobowych.
Zdaniem Unisys sondaż pokazuje, że instytucje finansowe niewystarczająco zabezpieczają poufne dane przekazywane online oraz w zbyt małym stopniu walczą z oszustwami dokonanymi za pomocą kart płatniczych. W perspektywie prognoz o rosnącym rynku m- i e-płatności przed instytucjami stoi duże wyzwanie w postaci przekonania potencjalnych konsumentów o niezawodności mobilnych i internetowych usług finansowych.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl. Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/! |