Brytyjski EGG idzie pod młotek

Informacja o chęci sprzedaży największego brytyjskiego banku internetowego została ogłoszona na początku tego roku i od razu wzbudziła duże zainteresowanie. Wśród potencjalnych inwestorów zainteresowanych kupnem wymieniano największe na świecie instytucje finansowe, w tym między innymi Royal Bank of Scotland, Citibank czy HSBC. Banki te wycofały się jednak szybko z udziału w rozmowach, ze względu na wysoką cenę, jaką Prudential żąda za swoje 79 proc. akcji EGG. Jak donoszą media chodzi o kwotę co najmniej 1,4 miliarda dolarów. Analitycy od samego początku zwracali uwagę, że uzyskanie takiej ceny będzie wyjątkowo trudne. Potwierdzeniem tej opinii może być fiasko półrocznych rozmów z firmą MBNA, największym na świecie niezależnym wystawcą kart kredytowych, który był zainteresowany zakupem EGG. Rozmowy na temat przejęcia banku wciąż przedłużały się, dlatego Prudential usztywnił w ostatnich dniach swoje stanowisko i podał do wiadomości nieprzekraczalny termin na podjęcie ostatecznej decyzji. Zdaniem brytyjskiej prasy głównym kandydatem do przejęcia EGG, jest obecnie Capital One, inny amerykański wystawca kart kredytowych. Według niepotwierdzonych informacji miał on nawet przebić ofertę rywala i zaoferował aż 1,7 miliarda dolarów. Prudential zapowiedział jednak, że jeśli rozmowy i z tym inwestorem nie powiodą się, zrezygnuje ze sprzedaży banku

Największy bank wirtualny w Wielkiej Brytanii rozpoczął swoją działalność 11 października 1998 roku. Koszt jego uruchomienia wynosił ponad 310 mln euro. Duże wydatki wiązały się przede wszystkim z ekspansywną kampanią promocyjna towarzyszącą wejściu banku na rynek. Zarówno sama oferta banku jaki jego strategia marketingowa została specjalnie dostosowana do rodzącej się wówczas mody na spółki internetowe. EGG obsługuje obecnie ponad 3,2 miliona klientów w Wielkiej Brytanii i ma blisko 6 procentowy udział w rynku kart kredytowych w tym kraju. W 2002 roku za pośrednictwem francuskiego banku wirtualnego Zebank EGG zaoferował w tym kraju swoją kartę kredytową La Carte Egg. Mimo zakrojonej na szeroką skalę akcji promocyjnej EGG wydał we Francji jedynie 133 tysiące z miliona planowanych kart kredytowych. Ze względu na duże straty, które przewyższały zyski uzyskiwane na rodzimym rynku, bank został zmuszony do zamknięcia nowego oddziału i zwolnienia całej, 450 załogi w Tours i Paryżu. Zamknięcie przynoszącego od samego początku oddziału ma pomóc w sprzedaży banku.