Brytyjskie banki zaniedbują bezpieczeństwo danych osobowych klientów

W odpowiedzi na doniesienia składane przez reporterów programu telewizyjnego BBC Watchdog, członków organizacji konsumentów ScamsDirect i gazety the Sunday Mai, instytucja the ICO przeprowadziła dochodzenie w sprawie domniemanych luk w systemach bezpieczeństwa stosowanych przez 11 instytucji finansowych. Reporterowi programu Watchdog udało się bowiem znaleźć informacje dotyczące przelewów, nawet na kwotę 500 000 funtów (965 000 dolarów), jak również koperty z imionami i nazwiskami klientów banków, numerami telefonów, kodami bankowymi i numerami rachunków.

Okazało się, że banki rzeczywiście narażają dane osobowe klientów na kradzież wyrzucając dokumenty zawierające poufne informacje do zwykłych koszy na śmieci. W rezultacie, 11 banków zostało zmuszonych do podpisania regulacji the Data Protection Act zobowiązującej je do spełnienia brytyjskich wymogów dotyczących bezpieczeństwa poufnych danych osobowych. W przypadku niedostosowania się do wymogów, na banki zostanie nałożona wysoka kara pieniężna.

Wśród instytucji wymienionych przez the ICO znalazły się: Halifax Bank of Scotland (HBOS), Alliance & Leicester, Royal Bank of Scotland (RBS), NatWest, Barclays, Clydesdale Bank, the Cooperative Bank, HFC Bank, United National Bank, Nationwide Building Society oraz Scarborough Building Society.

Zaniedbania banków w zakresie ochrony danych osobowych klientów są niedopuszczalne. Nie chodzi tu tylko o ryzyko poniesienia wysokich kar pieniężnych nakładanych przez instytucje nadzorcze, ale przede wszystkim o ryzyko utraty zaufania klientów.