BZ WBK Leasing finansuje elektromobilną rewolucję w komunikacji miejskiej

Umowa między Miejskimi Zakładami Autobusowymi (MZA) w Warszawie, a konsorcjum składającym się z Solaris Bus&Coach i BZ WBK Leasing została podpisana 18 lipca
 

w Warszawie. Dziesięć nowych elektrycznych autobusów wyjedzie na ulice stolicy
na początku 2018 roku. Łączna kwota finansowania zagwarantowanego przez Spółkę
w formie leasingu finansowego opiewa na ponad 30 milionów złotych i stanowi znaczny udział w rozwoju elektromobilności miejskiej w Polsce.


Zgodnie z umową zwycięskie konsorcjum dostarczy i sfinansuje Warszawie dziesięć 12-metrowych, elektrycznych autobusów miejskich Urbino 12 electric. Będzie to już druga dostawa autobusów z napędem elektrycznym dla największego przewoźnika miejskiego
w Polsce. Pierwsze 10 autobusów tego typu MZA zamówił w listopadzie 2014 roku. Jak podaje MZA w Warszawie do 2020 roku po ulicach stolicy będzie kursowało 130 autobusów
z napędem elektrycznym.

– Cieszę się bardzo, że Solaris, BZ WBK Leasing i MZA łączą siły, żeby zapewnić mieszkańcom stolicy nie tylko nowoczesny, innowacyjny i wygodny standard transportu miejskiego, ale jednocześnie ekologiczny, przyjazny środowisku naturalnemu. Nasza spółka jest bardzo zainteresowana finansowaniem zaawansowanych technologii, szczególnie tych które służą poprawie jakości naszego środowiskamówi Tomasz Jąder, wiceprezes BZ WBK Leasing.

Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w Polsce. W sumie było ich 31 w 5 polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Jaworznie oraz Lublinie. Zgodnie z planami samorządów i prognozami rządowymi za pięć lat po ulicach polskich miast i gmin ma jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.

– Chcemy mieć istotny udział również w finansowaniu pojazdów z napędem elektrycznym
w Polsce, także przez zwiększenie nasycenia publicznego transportu autobusami tego typu, tym bardziej, że zapowiedzi samorządów w Polsce w tej kwestii są bardzo ambitne. Wstępne deklaracje zakładają pojawienie się 780 elektrycznych autobusów na polskich drogach
do 2020 roku. Z pewnością znacznym ułatwieniem jest fakt, że Polska należy do liderów
w produkcji autobusów elektrycznych – mówi Tomasz Jąder.- Tylko w pierwszym kwartale 2017 r. odnotowaliśmy ponad 50 proc. wzrost liczby finansowanych autobusów. Podpisana umowa na finansowanie elektrobusów dla Warszawy wpłynie na konsekwentne i znaczne zwiększenie naszego udziału w tym segmencie rynku – podsumowuje.


Powyższe ambitne plany w zakresie rozwoju elektromobilności miejskiej potwierdzają dane
z raportu IDTechEX Research of Cambridge z 2016 roku. Jak wynika z badań w ciągu 10 lat
w Europie będziemy mieli do czynienia z pięciokrotnym wzrostem rynku elektrobusów,
a co istotne skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sprzedaży wynosi +20 proc. r/r.