BZ WBK rozpozna swoich klientów po głosie

Już wkrótce klienci BZ WBK będą mogli potwierdzać swoją tożsamość na infolinii za pomocą głosu. Bank przekonuje, że identyfikacja biometryczna znacznie przyspieszy i ułatwi proces logowania do bankowości telefonicznej.

Klient dzwoniący na infolinię banku musi wprowadzać wszystkie dyspozycje na tonowej klawiaturze telefonu. W przypadku BZ WBK podaje NIK i PIN lub łączy się z konsultantem, który dodatkowo weryfikuje klienta zadając mu kilka pytań (na przykład o produkty, z których korzysta). Taka procedura identyfikacji może trwać kilka minut.

iStock/Thinkstock

Pod koniec czerwca identyfikacja klienta na infolinii BZ WBK będzie możliwa również poprzez hasło głosowe. Najpierw klient będzie jednak musiał zarejestrować w banku swoją próbkę głosu. Będzie to polegało na wypowiedzeniu określonej frazy. Po zarejestrowaniu się w biometrycznej bazie danych, klient dzwoniący na infolinię będzie wypowiadał numer NIK oraz wspomnianą frazę (nie hasło). To wystarczy do zidentyfikowania jego tożsamości. Jak podaje bank ryzyko błędnego rozpoznania próbki głosu jest minimalne, a gdy automat będzie miał wątpliwość, doradcy banku zidentyfikują klienta dotychczasowymi metodami.

Biometria głosowa to wciąż nowość na naszym rynku.  BZ WBK będzie pierwszym bankiem udostępniającym taką usługę swoim klientom na infolinii. Warto jednak zwrócić uwagę, że rozpoznawanie komend głosowych pojawiło się już w aplikacjach mobilnych. Taką usługę oferuje swoim klientom Meritum Bank. By sprawdzić saldo konta czy zlecić przelew wystarczy wypowiedzieć odpowiednią komendę do telefonu. Jak podaje BZ WBK, infolinie biometryczne sprawdziły się doskonale w Meksyku, gdzie grupa Santander z powodzeniem stosuje już takie rozwiązanie.

Infolinia głosowa nie będzie jedyną nowością, która pojawi się na dniach w BZ WBK. Klienci dostaną też możliwość wykonywania przelewów walutowych między własnymi rachunkami. W czerwcu Bank podniesie też limity płatności mobilnych z 1000 zł do 3000 zł dla pojedynczego przelewu na komórkę, maksymalnej kwoty czeku Blik, wypłat gotówki i dziennego limitu przelewów na komórkę. Limity te będzie można sobie indywidulanie obniżyć.

W bankowości internetowej pojawi się uproszczona metoda autoryzacji Przelewu24. Jeśli kwota nie przekroczy wysokości dziennego limitu przelewów na rachunki obce dla transakcji niezabezpieczonych tokenem/smsKodem, nie będzie wymagała podania smsKodu lub jednorazowego kodu generowanego przez token. Autoryzacja Przelewu24 nastąpi w takim przypadku poprzez wybranie na ekranie odpowiedniego przycisku.

W lipcu pojawią się natomiast przelewy ekspresowe realizowane przez system BlueCash. Przypomnijmy, jest to usługa świadczona przez firmę Blue Media, która stanowi alternatywę dla przelewów Express Elixir realizowanych przez KIR.

I na koniec ważna informacja dla posiadaczy kart debetowych i kredytowych dla klientów indywidulanych. 19 lipca bank włączy usługę 3D Secure dla transakcji internetowych dla wszystkich kart klientów, którzy posiadają usługi bankowości elektronicznej BZWBK24 i potwierdzają dyspozycję smsKodem lub tokenem. Klient opłacając zakupy w internecie, w sklepie który ma wdrożoną usługę 3D Secure, obok numeru karty i kodu CVC2 lub CVV2 będzie też musiał zalogować się do BZWBK24 internet i podać kod wskazany przez token lub przysłany SMS. To dodatkowe zabezpieczenie, które ma podnieść bezpieczeństwo transakcji realizowanych w sieci.

Więcej o nowościach w BZ WBK na najbliższe miesiące napisałem TUTAJ.

w.boczon@bankier.pl