Cashback coraz popularniejszy – klienci PKO BP wypłacili w ten sposób gotówkę ponad 3 mln razy przez pół roku

fot. Pexels

Dla klientów PKO Banku Polskiego możliwość wypłaty gotówki podczas płacenia kartą debetową w sklepie czy punkcie usługowym, czyli cashback, dostępna jest od 1 września 2006 roku. Można to zrobić na terenie całej Polski w prawie 300 tys. placówek handlowych i usługowych m.in. w sieciach sklepów spożywczych, supermarketach, na stacjach paliw i w placówkach pocztowych. W ostatnich latach widać wyraźny wzrost zainteresowania tą usługą. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku klienci PKO Banku Polskiego wykonali ponad 3 mln takich wypłat. Najczęściej z usługi korzystają dojrzalsi klienci banku – prawie 75 proc. wypłat dokonują osoby, które ukończyły 36 lat, w tym 27 proc. to klienci w wieku ponad 60 lat. 18 proc. takich wypłat dokonywanych jest zbliżeniowo. Natomiast średnia kwota wypłacana w ramach usługi cashback to 159 złotych.

Eksperci PKO Banku Polskiego przeanalizowali transakcje cashback wykonane przez klientów banku, szczególnie koncentrując się na okresie ostatniego pół roku (od stycznia do czerwca 2023 roku) i zauważyli wiele ciekawych trendów. Widać, że młodsi klienci gotówką wypłacaną w ten sposób nie są zbyt zainteresowani – tylko niecałe 3 proc. transakcji cashback dokonują klienci, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia, a osoby w wieku od 18 do 26 lat zlecają mniej niż 10 proc. takich wypłat. Mimo, że cashback dostępny jest już zbliżeniowo, to wśród klientów i sprzedawców widać przyzwyczajenie, by dokonywać takich wypłat po włożeniu karty do terminala POS – takie transakcje wśród klientów PKO Banku Polskiego stanowią 82 proc. wypłat. Cashback „zbliżeniowy” to 18 proc transakcji i widać tu wciąż wyraźną dominację użycia zbliżeniowo karty, a wypłaty za pomocą telefonu, zegarka czy opaski są nadal w mniejszości, choć dynamicznie wzrastają.

– Lubimy płacić szybko i wygodnie, korzystając z karty, aplikacji mobilnej czy BLIKA, ale czasem zdarza się jeszcze, że potrzebujemy gotówki. I tu realną alternatywą dla bankomatu staje się usługa cashback. Nasze analizy pokazują, że cashback już dobrze zadomowił się wśród klientów PKO Banku Polskiego. Korzystają z niej zarówno młodsi, jak i starsi klienci – jednak ci ostatni wykazują większe przywiązanie do gotówki. Sama od czasu do czasu również korzystam z cashbacku – ostatnio również zbliżeniowo – chyba najczęściej podczas wycieczek rowerowych, odwiedzając mniejsze miejscowości – podkreśla Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

Średnia kwota pojedynczej wypłaty gotówki klientów PKO Banku Polskiego w ramach cashbacku w analizowanym okresie wyniosła 159 złotych, ale tu też widać bardzo interesujące różnice. Klienci, którzy tradycyjnie wkładają kartę do terminala wypłacają nieco więcej – średnio 167 złotych. Ci, którzy zbliżają kartę – odbierają średnio 129 złotych. Natomiast najmniejsza średnia kwota wypłaty cashback – 78 złotych – dotyczy tych klientów, którzy korzystają z karty w swoim telefonie lub zegarku (np. Apple Pay, Google Pay czy Garmin Pay). Za pomocą smartfona lub zegarka z cashbacku najczęściej korzystają młodsi klienci, między 13 a 26 rokiem życia.

Analizując dane historyczne o cashbacku jakie udostępnia NBP [„Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2022 r.” z kwietnia 2023 r.] dla całego polskiego rynku, widać wzrost zainteresowania usługą w okresie wakacyjnym, kiedy to Polacy wyjeżdżają w miejsca, gdzie może nie być w pobliżu bankomatów. Ten czas jest też okazją do przypomnienia klientom banków o cashbacku. Specjalną kampanię promującą tę usługę prowadzi Fundacja Polska Bezgotówkowa, której celem jest wspieranie obrotu bezgotówkowego, w szczególności płatności kartowych.

–  Cashback to usługa uzupełniająca płatności i wypłaty gotówki w bankomacie, pozwalająca wygodnie wypłacić zwykle mniejsze kwoty podczas robienia zakupów. Stąd też kolejna odsłona naszej kampanii zachęcającej do skorzystania z cashbacku, którą jako Fundacja Polska Bezgotówkowa prowadzimy od końca czerwca tego roku. Przypominamy o tej usłudze w radiu i internecie, jak również w wybranych punktach sprzedaży, gdzie oferowany jest cashback. Cieszy nas, że mamy tu wspólny cel, uzyskujemy efekt synergii, bo nasze działania wspiera też PKO Bank Polski wśród swoich klientów – mówi Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.

W tym roku PKO Bank Polski od początku wakacji aktywnie włączył się w działania wspierające promowanie usługi cashback wśród klientów i pracowników banku. Do klientów przygotowano kampanię edukacyjną informującą o usłudze, wszyscy zainteresowani mogą też przeczytać artykuł edukacyjny będący kompleksowym kompendium wiedzy o cashbacku – dostępny w bankowym serwisie Bankomania.

Aby skorzystać z możliwości wypłaty gotówki podczas płacenia kartą, należy najpierw o tym poinformować sprzedawcę. Wypłata gotówki w ramach cashbacku musi być zawsze połączona z płatnością kartą za towary czy usługi, ale wypłacana kwota jest niezależna od sumy na rachunku. Warto powiedzieć sprzedawcy o chęci „wypłaty gotówki przy płatności kartą”, bo nie wszyscy kojarzą, że ta usługa nazywa się „cashback”. Usługa dostępna jest również przy płatnościach zbliżeniowych – zarówno plastikową kartą, jak również telefonem czy zegarkiem z użyciem: Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, SwatchPAY! i Xiaomi Pay. Limit pojedynczej wypłaty wynosi 1000 złotych. Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku wypłaty kwoty, o jaką poprosi klient. Jeśli dysponuje on tylko ograniczonym zasobem gotówki w kasie, to może zaproponować wypłatę niższej kwoty lub nawet odmówić wypłaty.

W PKO Banku Polskim opłata za cashback zależy od rodzaju posiadanego konta. Opłata nie jest pobierana od posiadaczy: PKO Konta bez Granic, Konta Aurum, Konta Platinium II oraz przy płatnościach kartą PKO Junior. Opłatę w wysokości 2 złotych za cashback zapłacą posiadacze: PKO Konta za Zero, PKO Konta dla Młodych, Superkonta i Podstawowego Rachunku Płatniczego. Opłata jest niezależna od wysokości wypłacanej jednorazowo kwoty. Warto pamiętać, że jeśli w ramach danego konta wypłaty gotówki kartą z obcych bankomatów są płatne, to wówczas usługa cashback może być tańszą alternatywą dostępu do gotówki.

Źródło: PKO BP