W ubiegłym roku Polacy sprowadzili ponad 500 tysięcy dziesięcioletnich i starszych aut. Pod tym względem jesteśmy liderem w Europie, a stare samochody kochamy przede wszystkim za ich cenę! Ale czy na pewno oszczędzamy? Sprawdziliśmy, jak zmieniają się ceny ubezpieczenia OC w zależności od wieku auta. Im starsze, tym tańsze? Nie zawsze.
Stać Cię na nowe auto?
Nowy samochód to wydatek minimum 30 tysięcy. Niewielu z nas jest gotowych, by tyle zapłacić. Na rodzinny kompakt, który jest najczęściej kupowany w naszym kraju, przeznaczamy 10-20 tysięcy. W tej cenie mamy kilkuletnie auto. To wyjaśnia, dlaczego z zagranicy sprowadziliśmy dwa razy więcej używanych pojazdów niż kupiliśmy w salonach. Najwięcej ponad dziesięcioletnich – takich, które można kupić już za ok 10 tysięcy.
Specjaliści zwracają jednak uwagę, że nie jest to tylko kwestia zamożności społeczeństwa, bo podobnie zarabiający Czesi, Węgrzy i Słowacy kupują znacznie więcej nowych samochodów niż my. W takim razie, przyzwyczajenie i wiara, że używane zawsze tańsze? Nie we wszystkich aspektach! Przy zakupie auta zapominamy bowiem o kosztach związanych z jego eksploatacją, m.in z ubezpieczeniem.
A to w ciągu ostatniego roku znacznie podrożało. Jak wynika z naszego raportu, średnia cena ubezpieczenia OC wynosi 1054 złote. To ok 45% więcej niż rok temu, kiedy płaciliśmy średnio 728 zł. Różnica niebagatelna, warto więc wiedzieć, który rocznik płaci mniej. Rocznik auta też ma bowiem znaczenie w kalkulacji polisy.
Rocznik auta wpływa na cenę ubezpieczenia OC
Oczywiście, najważniejsze czynniki, które wpływają na cenę polisy to historia szkód na koncie kierowcy i doświadczenie za kierownicą mierzone w latach. Ale ubezpieczyciele biorą także pod uwagę szereg aspektów związanych z samym pojazdem. Gdy wypełniamy formularz ubezpieczeniowy, odpowiadamy na pytania związane z rocznym przebiegiem, pojemnością silnika i wiekiem samochodu. Z naszych analiz wynika, że ostatni z tych czynników ma bardzo duży wpływ na ostateczną cenę OC. Zobaczcie na poniższym zestawieniu.
Najtańsze OC dla aut z roczników 2007-2015
Spośród aut wyprodukowanych po 1990 roku, najmniej za OC zapłacą posiadacze samochodów z roczników 2007-2015. Z naszej analizy wynika, że w przypadku takich pojazdów, średnie ceny OC wahają się od 748 do 872 złotych. Z kolei na przeciwległym biegunie znajdują się samochody wyprodukowane w latach 1992-2000. Ich właściciele płacą za OC średnio ponad 1000 złotych. Z czego wynikają te różnice?
– Ubezpieczyciele dysponują obszerną wiedzą na temat liczby wypadków, np. w zależności od wieku pojazdu. Z ich statystyk wynika, że kierowcy nowszych aut poruszają się ostrożniej, zwracając większą uwagę na przepisy ruchu drogowego. Dlatego też mogą liczyć na niższe stawki. Nie bez znaczenia jest także stan techniczny pojazdu. Statystycznie, nowsze samochody są w lepszej kondycji, co zmniejsza ryzyko awarii na trasie, w tym także wypadku – wyjaśnia Bartosz Salwiński, współzałożyciel porównywarki mfind.pl
Najdrożej płacą właściciele najnowszych aut. Wyjeżdżasz z salonu i niestety, musisz wyłożyć ponad 1000 zł za OC. Za rocznik 2017 nawet ponad 1400 zł. Z czego to wynika?
– Ubezpieczyciele zawsze kalkulują ryzyko. Czy nie jest tak, że nowym autem prosto z salonu lubimy poszpanować, testujemy jego faktyczną moc? To ma znaczenie. Nowe auta kupują często ludzie, których ubezpieczyciele określają jako bardziej szkodowych – informatycy, lekarze, prawnicy. To też często samochody z większymi, mocniejszymi silnikami, a to są parametry, które kształtują ceny – tłumaczy Bartosz Salwiński.
Jak zmienia się cena ubezpieczenia OC wraz z wiekiem pojazdu?
Aby jeszcze lepiej przedstawić różnice w kosztach ubezpieczenia OC pojazdów z różnych roczników, posłużyliśmy się przykładową kalkulacją dla 35-letniego kawalera z Poznania, który posiada 30% zniżek na ubezpieczenie i właśnie kupił używanego Volkswagena Golfa z silnikiem diesla. Sprawdziliśmy, ile musiałby zapłacić za polisę OC, gdyby jego auto zostało wyprodukowane odpowiednio w 2000, 2005, 2010 i 2015 roku. Okazuje się, że na najtańszą polisę mógłby liczyć mając najnowszy model. Z kolei najwyższą składką został objęty egzemplarz z 2000 roku.
Średni wiek samochodów w Polsce
Jak widać na powyższych przykładach, średnio najwięcej za OC płacą właściciele samochodów wyprodukowanych na przełomie XX i XXI wieku. Co ciekawe, to właśnie takich aut jest w naszym kraju najwięcej. Jak wynika z naszej analizy, najwięcej kalkulacji ubezpieczeń OC/AC jest przeprowadzanych dla aut w wieku 14 lat. Potwierdzają to dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, według których aż 16 mln aut w Polsce ma 10 lat i więcej. Z kolei średnia wieku auta w Europie wynosi obecnie 9,75 roku.
W wielu wypadkach, zwłaszcza młodzi kierowcy płacą za OC więcej niż warte są ich samochody. Warto to wziąć pod uwagę wybierając auto.
Źródło: mfind.pl