Ceny za OC są za wysokie

Jeżdżący po polskich drogach kierowcy co roku mają obowiązek kupować ubezpieczenie OC. Nie reklama ani marka, ale przede wszystkim niska cena wiedzie klientów do konkretnej firmy ubezpieczeniowej. Już dziś narzekamy, że polisy kosztują zbyt wiele. Wiele wskazuje na to, że podwyżki nie ustaną w najbliższym czasie.

Prawie 19 milionów czynnych polis OC – takim wynikiem zamknął się miniony rok w towarzystwach ubezpieczeń. Mowa o OC komunikacyjnym, czyli ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów. Kupno polisy to ustawowy obowiązek właścicieli samochodów poruszających się po polskich drogach. Obowiązek zbyt drogi – wynika z badania przeprowadzonego przez portal finansowy Bankier.pl.

Od 11 do 30 września 2012 roku czytelnicy Bankier.pl wypowiadali się na temat ostatnio kupionego przez siebie ubezpieczenia OC. W badaniu prowadzonym na łamach portalu wzięło udział 1330 internautów posiadających polisę tego typu.

Nie szata a cena zdobi OC

Jednorodność produktu [każde OC ma taką samą konstrukcję – przyp. red.], jakim jest ubezpieczenie OC powoduje, że wybór pomiędzy ofertami ubezpieczycieli sprowadza się najczęściej do porównania cen. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez portal Bankier.pl. 42% ankietowanych kierowców przyznaje, że sięgnęło po obecne ubezpieczenie z racji atrakcyjniejszej niż u konkurencji ceny.


Źródło: badanie własne Bankier.pl.

Ekonomiczna kalkulacja zdecydowanie wyprzedza inne kryteria zakupu OC. Jeśli już kierowca przy wyborze polisy miałby kierować się inną wytyczną, podążałby za sugestią osób trzecich. Co trzeci badany przyznaje, że po konkretną ofertę sięga, idąc za głosem agenta ubezpieczeniowego (18%), rodziny lub znajomych (15%). Tylko dla nielicznych (8%) znaczenie ma możliwość kupienia polisy przez internet. Wpływ reklamy telewizyjnej na decyzję o zakupie OC też okazuje się znikomy (3%).


Źródło: badanie własne Bankier.pl.

Mimo rosnących cen OC, większość kierowców jest zadowolona z zaproponowanej im składki. Wynikać to może zarówno z faktu, że w Polsce za ten typ polisy płaci się nadal mniej, niż w krajach Europy Zachodniej, jak i ze słabej orientacji klientów w zakresie możliwych do uzyskania na rynku cen. Aż trzy czwarte posiadaczy OC uważa, że kwota, jaką zapłacili za ostatnio kupione OC komunikacyjne była atrakcyjna lub bardzo atrakcyjna. Co piąty kierowca traktuje poziom skalkulowanej dla niego składki jako przeciętny.
 
CAŁY RAPORT DOSTĘPNY JEST W PORTALU BANKIER.PL

Malwina Wrotniak, Bankier.pl
m.wrotniak@bankier.pl