ATMizer to aplikacja, która umożliwia sprawdzenie kosztu wypłaty gotówki z dowolnego bankomatu na świecie wraz z przewalutowaniem. Jej twórcy zwyciężyli ABHackathon, organizowany przez Alior Bank i Fundację Flying Mind. Uczestnicy wydarzenia udowodnili, że nowoczesna bankowość powinna opierać się o elementy sieci społecznościowych i być dostosowana do oczekiwań pokolenia millenialsów.
W weekend 4-5 czerwca br. w siedzibie Business Link w Krakowie odbył się pierwszy w historii hackathon zorganizowany przez Alior Bank we współpracy z Fundacją Flying Mind. W ciągu 24 godzin ponad 40 programistów, projektantów i pasjonatów branży FinTech wypracowało 9 nowych rozwiązań z zakresu bankowości mobilnej i zastosowania Internetu Rzeczy w zarządzaniu finansami osobistymi.
Werdyktem Jury zwyciężył zespół „404” z projektem aplikacji ATMizer, która umożliwia sprawdzenie kosztu wypłaty pieniędzy z dowolnego bankomatu na świecie z uwzględnieniem przewalutowania. Wyróżnienie otrzymał zespół Applover z pomysłem bankowości społecznościowej debt – aplikacji do zarządzania mikropożyczkami i długami społecznościowymi. Dodatkowa nagroda publiczności trafiła do rąk zespołu Rajdowcy za aplikację u-Beer – wirtualny portfel imprezowicza, który nie pozwala mu na wydanie danego wieczoru więcej pieniędzy, niż zaplanował wychodząc z domu, i dba o bezpieczny powrót.
Według Piotra Łakomskiego, Dyrektora Departamentu Rozwoju Kanałów Cyfrowych Alior Banku, uczestnicy fintechowego hackathonu byli bardzo dobrze przygotowani do 24-godzinnej pracy nad nowoczesnymi rozwiązaniami bankowymi. – Podczas wydarzenia zaobserwowaliśmy zupełnie inne spojrzenie na banki – w skrócie banki muszą ciągle się zmieniać. Młodzi ludzie chcą, aby banki dostosowywały się do nich, a nie oni do banków. Hackathon był bardzo dobrą okazją do porozmawiania i poznania innej perspektywy – opowiada Piotr Łakomski.
Agnieszka Martyna, Dyrektor Działu Rozwoju Aplikacji Systemów Wewnętrznych w Alior Banku także była pod dużym wrażeniem wysokiego poziomu i innowacyjności prezentowanych pomysłów oraz użyteczności prezentowanych projektów. – Wszystkie pomysły wynikały z realnej potrzeby lub braku, którego doświadczyli uczestnicy hackathonu. Przedstawione rozwiązania z drobnymi modyfikacjami, są praktycznie gotowe do wdrożenia w bankowości lub do uruchomienia dla klientów. To niesamowite, że młodzi ludzie chcą się nimi dzielić, chcą żeby ich pomysły ożyły w realnym świecie – dodaje Agnieszka Martyna.
Uczestnicy ABHackathonu zaprezentowali bardzo wyrównany poziom – do ostatniego momentu trudno było przewidzieć, który zespół zostanie wyróżniony.
– W przypadku ABHackathonu jurorzy mieli twardy orzech do zgryzienia. Wszystkie projekty były bardzo innowacyjne i o zwycięstwie zadecydowały minimalne różnice punktowe. Co więcej, na własnej skórze mogliśmy się przekonać, że aspekt społecznościowy jest dla pokolenia millenialsów istotnym elementem „bankowania”. Dużo projektów integrowało elementy Social Network – podkreśla Igor Zacharjasz, Menedżer Zespołu Współpracy z Partnerami Zewnętrznymi z Departamentu Innovation LAB w Alior Banku.
Podobną obserwację ma Agnieszka Martyna: – Podczas naszego hackathonu uczestnicy zrealizowali to, co według nich daje wartość, co jest przydatne, a co jednocześnie pomaga w utrzymaniu relacji między aplikacją a systemami społecznościowymi. Myślenie w kontekście mobilności i jest dla młodych ludzi zupełnie naturalne i dużo lepiej rozumieją jej potencjał niż „Digital Immigrants” ze starszych pokoleń.
Hackathon Alior Banku to jedno z pierwszych tego typu wydarzeń zorganizowanych przez instytucję finansową. To zarazem dowód na to, że nowoczesne banki będą coraz częściej i chętniej sięgać po wizje i doświadczenie innowacyjnego świata start-upowego oraz zmieniać swoje produkty tak, by dostosować je do pokolenia millenialsów.
ABHackathon powstał z inicjatywy Alior Banku, a nad jego realizacją czuwała Fundacja Flying Mind. Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Partnerem merytorycznym została firma Efigence, a nagrody ufundowali m.in. AltkomAkademia oraz GO Sport. Partnerami wydarzenia zostały także społeczności Bitspiration, All in UJ, #OMGKRK, AGHacks, COLAB, Women In Technology oraz IT berries.