Banco Santander, jeszcze do niedawna obecny w Polsce tylko poprzez placówki consumer finance, już wkrótce stanie się trzecim bankiem w kraju. Najpierw, bo w lipcu 2009 roku, Santander kupił od amerykańskiej grupy AIG polską część biznesu – AIG Bank Polska. Rok później Santander powiększył swój stan posiadania o Bank Zachodni WBK, kupując ponad 70% od irlandzkiej grupy Allied Irish Banks. Z kolei teraz poinformował o planie połączenia BZ WBK z Kredyt Bankiem, należącym do belgijskiego KBC.
– Dzisiaj sytuacja jest zupełnie inna – nagle okazało się, że po bardzo atrakcyjnej cenie można kupić względnie dobre aktywa – mówi Opawski.
Według prawnika Lejba Fogelmana, partnera w kancelarii Dewey&LeBoeuf, Santander bardzo konsekwentnie i „bardzo sprytnie” realizuje swoją strategię ucieczki ze wstrząsanej kłopotami Hiszpanii. Bank, który już jest potężnym graczem w Ameryce Południowej i Północnej, coraz śmielej poczyna sobie w Europie – na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie w 2008 roku kupił dwie instytucje finansowe – Alliance & Leicester oraz Bradford & Bingley, stając się tym samym trzecim bankiem w tym kraju pod względem depozytów.
– Oni po prostu chcą stać na wielu nogach, nie tylko na jednej, hiszpańskiej – mówi Fogelman, który ocenia, że po transakcji z KBC na Hiszpanię przypadać będzie zaledwie jedna czwarta całego biznesu Banco Santander.
Jakie jest przepis na udane przejęcie? Z ankietowanych przez AON Hewitt firm, najwięcej jako główny czynnik sukcesu wskazywało dobre przywództwo i zatrzymanie najbardziej utalentowanych pracowników (62%). Jest to szczególnie istotne, ponieważ aż 57% firm wskazało, że po przeprowadzonych transakcjach kluczowi pracownicy opuszczali połączoną firmę z taką samą lub większą częstotliwością, co pracownicy niekluczowi.
Toteż mimo, iż najczęściej zadawanymi pytaniami kierowanymi do Banco Santander będą zagadnienia dotyczące marki połączonych banków, procesu rebrandingu, sieci oddziałów i oferty produktowej, największe znaczenie w sukcesie całego przedsięwzięcia będzie miała komunikacja wewnętrzna. Największym wyzwaniem, które stoi przed Zarządem połączonych firm oraz centralą Banco Santander będzie szybka identyfikacja kluczowych osób pochodzących z trzech różnych kultur organizacyjnych, ich jak najszybsze wdrożenie w strategię integracji oraz bardzo aktywna komunikacja wizji zmian i całego procesu do wszystkich pozostałych. Ewentualne sukcesy i porażki, które będziemy obserwowali na zewnątrz będą w największym stopniu konsekwencją udanej komunikacji wewnętrznej.
Źródło: Ciszewski Financial Communications