Citi Handlowy podsumowuje II kwartał 2016

Citi Handlowy wypracował 222 mln zł zysku w drugim kwartale, wzrost o 48 proc. r./r. Bank ma w planach dalszą transformację modelu dystrybucji w detalu: nową bankowość elektroniczną i mobilną, akwizycję bezpośrednią oraz placówki Smart Mini.

– Nasze priorytety pozostają niezmienione. W pełnym wyzwań otoczeniu gospodarczym stawiamy na bliskie relacje z klientami budowane na zaufaniu, przejrzystych i innowacyjnych usługach oferowanych w lekkiej sieci dystybucji. Sukces naszego podejścia potwierdzają między innymi 37-proc. wzrost obrotów na naszej platformie walutowej w czerwcu podczas największych od lat zawirowań na rynkach – klienci wybierali wtedy Citi Handlowy i otrzymywali usługi najwyższej jakości. Jednocześnie nadal realizujemy naszą strategię opartą o lekką sieć sprzedaży i obsługi naszych klientów, czy Bankowy Ekosystem Smart. – mówi Sławomir S. Sikora, prezes zarządu Citi Handlowy- Zdalne kanały generują coraz większą sprzedaż, a my będziemy rozwijać nadal ideę placówek smart, choć w jeszcze bardziej mobilnym wydaniu. Jestem przekonany, że ponownie wyznaczymy trend dla całego sektora bankowego. Sektora, przed którym stoi kilka systemowych wyzwań. Pozytywne jest to, że jedno z nich, kwestia kredytów we frankach szwajcarskich, choć nie dotyczy Citi Handlowy, nie będzie źródłem nadmiernych ryzyk dla sektora bankowego
w Polsce – dodaje Sławomir S. Sikora.

W drugim kwartale 2016 roku Bank wypracował zysk netto na poziomie 222 mln zł (wobec średnich oczekiwań rynkowych na poziomie 200 mln zł), co oznacza wzrost o 48 proc. r./r. i 112,7 proc. kw./kw. Wpływ na wynik drugiego kwartału miała sprzedaż pakietu akcji VISA – po wyłączeniu tego zdarzenia jednorazowego zysk brutto w drugim kwartale wzrósł o 1 proc., a przychody o 6 proc. r./r.

Bank uzyskał doskonałe wskaźniki efektywnościowe, kapitałowe i płynnościowe na tle sektora: wskaźnik ROA wyniósł 1,2 proc. (sektor 0,7 proc.), wskaźnik ROTE na poziomie 11,7 proc. (sektor 6,7 proc.). Bardzo dobra pozycja kapitałowa została odzwierciedlona wskaźnikiem Tier1 na poziomie 17 proc., a płynnościowa wskaźnikiem kredytów do depozytów (64 proc.), czyli na znacznie lepszym poziomie niż średnia sektora bankowego.

Bank konsekwentnie wypracowuje wzrost wolumenów kredytowych – klientów instytucjonalnych o 6 proc. r./r. oraz detalicznych o 5 proc. r./r.

Bankowość detaliczna: Rozwój Ekosystemu Bankowego Smart


Citi Handlowy kontynuuje realizację ogłoszonej 3 lata temu strategii budowy Bankowego Ekosystemu Smart, opierającego się na lekkiej sieci dystrubucji i maksymalnym wykorzystaniu kanałów zdalnych w pozyskiwaniu i obsłudze klientów. Obecnie działa 16 placówek Smart (placówki zlokalizowane w ruchliwych punktach miast). Do końca roku powstaną dwie kolejne zlokalizowane w Warszawie w najnowocześniejszym formacie Citigold. Ponadto Citi Handlowy pracuje nad koncepcją placówek Smart Mini, którą w szczegółach przedstawi jesienią. Będą to minipunkty sprzedaży i obsługi klientów, o znacznie szerszym zakresie obsługi klientów i sprzedaży produktów niż jakiekolwiek tego typu inicjatywy obecne na polskim rynku.

Oprócz nowoczesnych, lekkich placówek Citi Handlowy korzysta ze sprzedawców mobilnych działających na m.in. lotniskach i w centrach handlowych. W pierwszym półroczu sprzedaż kart kredytowych w tym kanale wzrosła o 51 proc., a kont Priority o 52 proc. Od końca 2015 roku w tym kanale oferowane są także kredyty gotówkowe i w pierwszym półroczu sprzedaż tych produktów wyniosła 48 mln zł. Aktualnie bank korzysta z usług 93 mobilnych sprzedawców. Ich zespół powiększył się o 38 osób r./r.

Silnie rosła także sprzedaż w kanałach internetowych – w pierwszym półroczu 2016 roku sprzedaż kart kredytowych przez internet wzrosła o 104 proc., a pożyczek gotówkowych i produktów ratalnych o 208 proc. w ujęciu rocznym.

W bankowości detalicznej 97 proc. wszystkich transakcji klientów przeprowadzanych jest w kanałach zdalnych.

W drugim kwartale rozpoczęte zostały prace nad zmianą systemu Citibank Online. Nowa bankowość internetowa, dostępna także na urządzenia mobilne, zostanie zaprezentowana klientom na początku 2017 roku. Wraz z serwisem Citibank Online zmieniać się także będzie aplikacja mobilna. Liczba użytkowników Cit Mobile wzrosła o 17 proc. r./r., obecnie wynosi ok. 83 tys. użytkowników.

Celem zmian w obrębie Citibank Online i Citi Mobile jest możliwość prowadzenia całego procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej w kanałach internetowych.

Bardzo wysokie oceny klientów Citi Handlowy potwierdzają oceny typu NPS (net promoter score), które wynoszą 34 proc. dla systemu bankowości online (Citibank Online), 40 proc. dla Citi Private Client (private banking) oraz 48 proc. dla CitiPhone.

W kategorii kart kredytowych, flagowego produktu, Citi Handlowy zanotował dynamikę sprzedaży na poziomie 52 proc. r./r w drugim kwartale 2016 roku. 80 proc. udziału w akwizycji stanowiła karta Citi Simplicity.

Bankowość instytucjonalna: koncentracja na kluczowych obszarach


Bank rozwija swój program Emerging Market Champions skierowany
do globalnych firm inwestujących w Polsce oraz polskich firm inwestujących
za granicą. W ramach tej inicjatywy Citi Handlowy wspiera ponad 400 klientów – zarówno polskich działających za granicą, jak i zagranicznych, działających w Polsce.

Citi Handlowy pozostał bankiem nr 1 dla globalnych korporacji działających
w Polsce – udział w rynku wynosi 64 proc. Zdrowy kapitał i wskaźniki płynnościowe pozwalają Bankowi zapewnić finansowanie planów inwestycyjnych klientów z sektora firm i przedsiębiorstw. Potwierdzają wzrosty akcji kredytowej od początku roku w segmencie Klientów Korporacyjnych o 9 proc. oraz SME/MME o 10 proc.

Dom Maklerski Banku Handlowego pozostaje liderem pod względem obrotów na Giełdzie Papierów Wartościowych z udziałem na poziomie 10 proc., a Citi Handlowy jest liderem pod względem obrotów na rynku kasowym obligacji skarbowych.

W pierwszej połowie 2016 roku Bank był aktywny również na rynku obligacji korporacyjnych, przeprowadzając jako organizator emisję o wartości 750 mln zł na rynku oraz uczestnicząc w emisji obligacji konsorcjalnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego o wartości 1,75 mld zł.

Platforma Elektroniczna CitiFx Pulse, która zadebiutowała 10 lat temu, niezmiennie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Wzrost obrotów wyniósł 17 proc. w ujęciu kwartalnym.

Prezentacja podsumowująca wstępne wyniki za drugi kwartał 2016 roku dostępna jest na stronie www.citihandlowy.pl w sekcji Relacje Inwestorskie.