Citi Handlowy wdrożył Qlika

Qlik to nowa usługa pozwalająca klientom opłacać rachunki z poziomu bankowości internetowej (tzw. Invoobill 2.0.). Kilka dni temu o wdrożeniu dla klientów korporacyjnych informował Bank Millennium. Usługę ma już także gotową dla korporacji Citi Handlowy.

Wczoraj Związek Banków Polskich i Krajowa Izba Rozliczeniowa oficjalnie poinformowały o wdrożeniu usługi Qlik. Prace nad taką usługą ruszyły już w ubiegłym roku, o czym nieoficjalnie mogliście się dowiedzieć z tego tekstu.  Kilka dni temu o wdrożeniu dla klientów korporacyjnych informował Bank Millennium. Jak się okazuje, Qlik działa też od czerwca w Citi Handlowym. 

– Mamy już pierwszych klientów , którzy wkrótce udostępnią to rozwiązanie osobom indywidualnym. QLIK (Invoobill 2.0) jest kolejnym krokiem w digitalizacji oferty dla klientów korporacyjnych Citi Handlowy – mówi Jerzy Piątek, Dyrektor Departamentu Produktów Zarządzania Płatnościami, Należnościami i Programami Unii Europejskiej w Pionie Bankowości Transakcyjnej Citi Handlowy. – Najnowsze rozwiązanie poszerza portfolio produktów należnościowych naszego Banku cenione szczególnie przez klientów, którzy są wystawcami masowych faktur, czyli operatorów telekomunikacyjnych, elektrowni, dostawców gazu czy wodociągów – dodaje.

Usługa na razie dostępna jest jednak dla klientów korporacyjnych. – Sytuacja po stronie bankowości dla klientów indywidualnych wygląda nieco inaczej. Tu tempo zmian jest ściśle powiązane z kolejnymi wdrożeniami naszej nowej platformy bankowości elektronicznej CBOL. Na pewno mamy QLIK na uwadze pod kątem znaczącej wygody dla użytkownika, który dzięki temu otrzymuje rachunki wprost do swojego profilu bankowego – dodaje Łukasz Krystman, Dyrektor Biura Produktów Zdalnych i Nowych Technologii Citi Handlowy.

Jak ma działać Qlik?  Ogólnie rzecz biorąc w podobny sposób, jak stary Invoobill – klient będzie otrzymywał fakturę bezpośrednio do systemu bankowości internetowej. Będzie mógł ją obejrzeć i w łatwy sposób opłacić. Qlik ma być jednak pozbawiony wad, którymi zniechęcał Invoobill. Głównie uciążliwego procesu aktywacji usługi. W Qliku wystarczy wyrazić zgodę w systemie bankowości internetowej, by przystąpić do systemu. Nie trzeba będzie wysyłać dokumentów do wystawców faktur.

W nowej wersji tej usługi klient będzie identyfikowany nie po numerach rachunków, ale po PESEL-u lub NIP-ie. System sprawdzi w bazie wystawców biorących udział w Qliku wszystkie faktury wystawione na dany numer PESEL i dostarczy je wprost do systemu bankowości internetowej klienta. Klient wybierze te, które chce zapłacić i zatwierdzi gotowy przelew. Dostarczona do systemu formatka będzie automatycznie uzupełniona. Najprawdopodobniej w systemie będzie się też znajdował link kierujący do eBOK danego wystawcy, gdzie klient będzie mógł sprawdzić dodatkowe szczegóły na temat rachunku.

Jak podaje ZBP, do porozumienia międzybankowego w sprawie świadczenia usługi Qlik przystąpiło 11 banków, a dwa zadeklarowały chęć przystąpienia w terminie późniejszym. Z ankiety, którą przeprowadziłem w bankach wynika, że są to m.in. Alior Bank, BZ WBK, Pekao, ING Bank Śląski i PKO BP, Getin Bank i Plus Bank. BGŻ BNP Paribas i Credit Agricole na razie się zastanawiają, Eurobank nie podjął jeszcze decyzji, a Deutsche Bank nie ma wdrożenia w najbliższych planach. W przyszłości będzie chciał jednak dodać usługę do swoich systemów.