Dobrze przygotowaliśmy się ten rok, by teraz rozpocząć działania na rzecz wzrostu. Chcemy zwiększyć skalę działania naszego biznesu – wzmocnić pozycje lidera tam, gdzie już odgrywamy znaczącą rolę i zwiększyć nasze udziały na rynku w strategicznych dla nas obszarach, powiedział Sławomir S. Sikora, prezes Citi Handlowy, Mamy dobry zespół skupiony na przyszłości a nietylkona szukaniu rozwiązań w odpowiedzi na codzienne wyzwania. Mamy model biznesowy oraz infrastrukturę, któremająsilne podstawy i doskonale się sprawdzająw warunkach tegorocznej koniunktury. To najlepszy czas, by to wykorzystać.
W I kwartale 2015 rok Bank wypracował zysk netto w wysokości 217 mln zł, co oznacza wzrost o 6 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Bank utrzymał wysoką efektywność – wskaźniki ROTE (17,4 proc.), ROE (14,1%) i ROA (1,9 proc.) uplasowały się powyżej sektora. Wskaźnik kosztów do dochodów na koniec I kwartału 2015 roku wyniósł 53%.
Bank jest dobrze przygotowany na wzrost o czym świadczy silna pozycja kapitałowa (Tier 1 wyniósł 17,8%) oraz wysoka płynność, mierzona wskaźnikiem kredyty/depozyty (72%). Bank wyróżnia się na rynku wysoką jakością portfela kredytowego i nie jest zaangażowany na rynku kredytów walutowych.
Do końca tego roku Citi Handlowy chce zwiększyć udziały w strategicznych obszarach. Celem banku jest wzmocnienie pozycji lidera na rynku FX i kart kredytowych. Niezmiennie Bank konkurować będzie także jakością a na koniec roku wskaźnik jakości obsługi klientów zamożnych w Citi Handlowy ma być najwyższym na rynku. Bank chce zwiększyć również udziały w takich obszarach jak: kredyty korporacyjne, rachunki operacyjne firm, produkty inwestycyjne i aktywa inwestycyjne.
Rozwój bankowości detalicznej
Na koniec I kwartału 2015 roku sieć oddziałów Smart w Citi Handlowy zwiększyła się o kolejne 3 placówki w Katowicach, Poznaniu i Krakowie. W najbliższych tygodniach Bank otworzy szesnastą placówkę Smart na krakowskim Kazimierzu. Koncepcja Smart Bankowości na początku tego roku uzupełniona została o sieć 80 mobilnych doradców, którzy działają już w 6 największych miastach. Ich celem jest być bliżej klienta, stąd działają poza oddziałami – wyposażeni w aplikacje na iPad z każdego miejsca dogodnego dla klienta są w stanie sfinalizować wniosek o dowolny produkt.
Wraz z rozwojem koncepcji Bankowego Ekosystemu Smart wzrasta też liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej, która na koniec I kwartału 2015 roku wyniosła ponad 54 tys., co stanowi wzrost o 23% w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Udział transakcji dokonanych za pomocą kanałów bankowości internetowej lub mobilnej w transakcjach bankowych ogółem na koniec I kwartału 2015 roku wyniósł 95% i wzrósł o 2 p.p. względem analogicznego okresu 2014 roku.
Bank kontynuował aktywne wsparcie akwizycyjne dla segmentów klientów Citigold oraz Citi Priority poprzez działania takie jak oferty promocyjne dla lokat, i dla nowych klientów Citigold oraz Program Rekomendacji Citigold. W efekcie w I kwartale 2015 roku liczba klientów Citigold i Citigold Select wzrosła o 6%, tak samo jak w przypadku Citi Priority, w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.
Bank wzmocnił też pozycję lidera na rynku kart kredytowych pod względem wartości udzielonych kredytów z udziałem rynkowym według danych na koniec marca 2015 roku na poziomie 18,5%. Tempo wzrostu salda pożyczek gotówkowych zostało utrzymane na dwucyfrowym poziomie (+12,1% r./r.). Łączne saldo rachunków bieżących wyniosło ponad 3,48 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o niemal 21%.
Lider bankowości korporacyjnej
Pierwsze trzy miesiące nowego roku przyniosły dynamiczny rozwój w ramach oferty Emerging Market Champions. Bank wspiera już ponad 300 polskich i globalnych firm w realizacji ich planów zagranicznej ekspansji. Liczba globalnych firm, które w Polsce chcą się rozwijać z Citi Handlowy wzrosła w I kwartale tego roku o 5 proc. rok do roku i sięgnęła 299. Coraz więcej polskich firm decyduje się na rozwój zagranicą, Citi Handlowy wspiera w tym zakresie 50 przedsiębiorstw.
Bank wsparł finansowaniem ponad 170 inicjatyw i projektów jakie realizowane są przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Warszawa z kolei dzięki realizowanej przez Citi na świecie inicjatywie Citi Mobile Challenge była w kwietniu akceleratorem dla start-upów z pomysłem na bankową aplikację. W ramach Citi Mobile Challenge zebrano ponad 700 pomysłów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschody. W tym około 100 projektów z Polski. Najciekawsze mają szansę wygrać łącznie 100 tysiące dolarów z pierwszym takim międzynarodowym, bankowym hackathonie.
W I kwartale 2015 roku Bank po raz trzeci z rzędu utrzymał pozycję lidera w ogólnym rankingu konkursu na pełnienie funkcji Dealera Skarbowych Papierów Wartościowych na rok 2016 oraz oficjalne wyróżnienie lidera Market Makingu za osiągnięcia na rynku kasowym Treasury BondSpot Poland.
To był też kolejny kwartał wzrostu transakcji walutowych zawieranych przez klientów korporacyjnych. W I kwartale Bank połączył system bankowości elektronicznej dla przedsiębiorstw CitiDirect z platformą CitiFX Puls, co umożliwiło klientom łatwiejsze zarządzanie transakcjami wymiany walut. W konsekwencji 75% wszystkich transakcji wymiany walutowej jest realizowanych poprzez platformę. Bank wzbogacił przy tym ofertę walut dostępnych w ramach rachunku firmowego. Dzisiaj Citi Handlowy jest jedynym bankiem na rynku, który udostępnia firmom 46 walut na jednym rachunku.
Zgodnie z trendem widocznym wyraźnie wśród klientów indywidualnych, rośnie też liczba firm korzystających z mobilnych rozwiązań finansowych – o 60% rok do roku, przy jednoczesnym wzroście wolumenu transakcji o 42%.
Prezentacja podsumowująca wyniki za pierwszy kwartał 2015 rok dostępna jest na stronie www.citihandlowy.pl w sekcji Relacje Inwestorskie.