Co drugi Polak ma zaufanie do bankowości internetowej i mobilnej.

Z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że 52% respondentów pozytywnie ocenia doświadczenia z e-bankowością, czyli bankowością w wydaniu internetowym i mobilnym. Taki sam odsetek deklaruje zaufanie do tego rodzaju usług. W Dniu Bezpiecznego Internetu Fundacja sprawdziła, w jaki sposób Polacy zarządzają swoim kontem i jakie mają zdanie na temat e-bankowości.

Mówiąc o bezpiecznym internecie nie sposób pominąć obszaru e-bankowości – internetowej, a także coraz popularniejszej bankowości mobilnej, z której korzysta już 5 mln Polakówi. Z corocznego raportu „Postawy Polaków wobec finansów” przygotowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że spośród Polaków, którzy posiadają konto osobiste w banku, ponad połowa zarządza nim za pośrednictwem komputera lub telefonu (53%). Odsetek ten wzrasta wraz z zasobnością portfela – w grupie osób, której starcza na wszystkie codzienne wydatki wynosi 62%. W sieci najczęściej dokonujemy przelewów (83 proc.) i sprawdzamy stan konta (70 proc.).

Bardzo ważne jest, byśmy pamiętali, że żaden bank nie wysyła wiadomości z prośbą o podanie loginu i hasła do naszego konta. Choć badania pokazują, że 75% badanych by tego nie zrobiła, to niepokojący jest fakt, że 12% z nas byłoby skłonnych podać login i hasło firmie, która dokonywałaby dla nas np. szybkich i darmowych płatności.-mówi Artur Wach, dyrektor departamentu bezpieczeństwa systemów informatycznych i zarządzania dostawcami w Citi Handlowy. –Z perspektywy Citi Handlowy, gdzie na koniec 2015 prawie 97% wszystkich transakcji naszych klientów przeprowadzanych było przez Internet, dbałość o kwestie cyberbezpieczeństwa staje się immanentnym elementem działalności banku.


Bankowość internetową i mobilną za bezpieczne uważa co drugi użytkownik – tak oceniło je 52% respondentów Zauważalna jest zależność między postrzeganiem e-bankowości jako bezpiecznej a wykształceniem. Im wyższe, tym mniej niepokoimy się korzystając z konta internetowego. Eksperci potwierdzają, że cyberbezpieczeństwo zapewnia przede wszystkim wiedza i konsekwencja w przestrzeganiu podstawowych zasad.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy sprawdziła też, jakim zaufaniem klienci banków darzą bankowość elektroniczną. Ponownie okazuje się, że nastawienie do niej ma wyraźny związek z wykształceniem.- bankowości elektronicznej i mobilnej ufa aż 73 proc. osób, które ukończyły studia. Posiadacze konta bankowego mający wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe są dużo bardziej sceptyczni w stosunku do bankowości elektronicznej i mobilnej (ufa im odpowiednio 32 i 35 proc.).

Zależność pomiędzy wiedzą użytkowników, a faktycznym poziomem ich bezpieczeństwa dostrzegają też profesjonaliści zajmujący się walką z cyberprzestępstwami. 83 proc. respondentów tegorocznego badania Security Trends. Bezpieczeństwo w cyfrowej erze” przeprowadzonego przez Microsoft oraz Ernst&Young przyznało, że chociaż wiedza na temat zagrożeń wyraźnie wzrosła w ciągu ostatniego roku, to nadal jest na niewystarczającym poziomie. Menedżerowie odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo podkreślili, że kluczowym czynnikiem zapewniającym odpowiednią ochronę jest edukacja użytkowników. Wyniki badania opublikowanego w styczniu 2016 r. przez Komisję Nadzoru Finansowego pokazują natomiast, że chociaż 90 proc. respondentów deklaruje, że nie padło ofiarą cyberprzestępców, użytkownikom bankowości elektronicznej brakuje czujności. 68 proc. nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do konta, 50 proc. nie sprawdza historii swojego rachunku pod kątem podejrzanych transakcji ani nie instaluje programów antywirusowych.

Przypominamy zatem 7 przykazań bezpiecznej e-bankowości:

  1. Zainstaluj dobry program antywirusowy i aktualizuj go regularnie,

  2. Sprawdzaj adres strony logowania (zwracaj uwagę, czy na pasku jest właściwy adres Twojego banku),

  3. Wymyśl naprawdę trudne hasło i zmieniaj je regularnie,

  4. Stosuj się do procedur bezpieczeństwa swojego banku,

  5. Nie korzystaj z e-bankowości w niesprawdzonych sieciach (kafejki internetowe, publiczne WI-FI),

  6. Nie reaguj na podejrzane e-maile i smsy,

  7. Pilnuj danych swojej karty bankowej i nie udostępniaj osobom trzecim .