W Polsce dynamicznie rośnie popularność internetu. Mimo to, w sieci spędzamy średnio ledwie 12 godzin tygodniowo, a prawie co drugi dorosły Polak (44 proc.) nie korzysta regularnie z sieci – wynika z badania CBOS*.
Od 2002 roku systematycznie wzrasta odsetek osób korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. Tylko w tym roku wskaźnik ten wynosi 56 proc. i jest identyczny, jak przed rokiem.
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie Komunikatu z Badań CBOS: Korzystanie z Internetu, czerwiec 2012.
Im starsi i gorzej wykształceni, tym mniej internetowi
Wiek i wykształcenie to czynniki, które w największym stopniu determinują stosunek Polaków do internetu. Młodzi i wykształceni (zwłaszcza uczniowie i studenci, kadra kierownicza), nabywający i wykorzystujący umiejętności cyfrowe w codziennym życiu i pracy są najczęstszymi użytkownikami internetu. To oni spędzają w sieci najwięcej czasu tygodniowo. Natomiast najrzadziej z internetu korzystają osoby starsze, emeryci i renciści (w wieku powyżej 55 roku życia) oraz z wykształceniem podstawowym, pracownicy fizyczni oraz rolnicy.
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie Komunikatu z Badań CBOS: Korzystanie z Internetu, czerwiec 2012.
Mobilność na topie
Obecnie niemal wszyscy internauci łączą się z internetem w domu (97 proc.), a prawie co drugi (45 proc.) dodatkowo korzysta z internetu w pracy lub szkole. Tylko 2 proc. uczęszcza do kawiarenek internetowych. Dwie trzecie internautów łączy się z siecią bezprzewodowo – zwłaszcza poza domem, pracą i szkołą – wykorzystując urządzenia mobilne. Dla porównania: z bezprzewodowego połączenia przy użyciu urządzeń przenośnych korzysta 65% łączących się z siecią w domu i 75% korzystających z internetu w szkole lub pracy.
60 proc. internautów bankuje w sieci
Z ostatniego badania Deloitte wynika, że 33 proc. Polaków nadal zasila grono nieubankowionych. Z tego 48 proc. mieszka na obszarach wiejskich, a 25 proc w miastach do 50 tys. mieszkańców. Banki jednak nie śpią i walczą o tę potencjalną klientelę. Efektem jest systematyczny wzrost liczby otwieranych kont osobistych, również internetowych, oraz ekspansja banków w mniejszych miejscowościach. W ostatnich latach, wraz z rozwojem internetu i urządzeń mobilnych, coraz popularniejsza staje się bankowość elektroniczna. W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie* 60 proc. internautów obsługiwało swoje konto bankowe przez internet – wynika z badania CBOS.
Internet staje się powszechny w życiu codziennym coraz szerszego grona Polaków. Ci, którzy już z niego korzystają, uważają, że „dzięki rozwojowi internetu i telefonii komórkowej świat staje się lepszy, natomiast tylko 13% uważa, że gorszy.”
* Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (264) przeprowadzono w dniach 10 – 16 maja 2012 roku na liczącej 1017 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Źródło: Bankier.pl