Wydawałoby się, że znamy odpowiedź na to pytanie. Jednakże jedne z ostatnich badań prowadzonych przez Harvard Business School na ponad 600 menedżerach z kilkudziesięciu firm ujawniły wagę jeszcze jednego czynnika, który ma bardzo duże znaczenie w motywowaniu i zarządzaniu emocjami, zwłaszcza pracowników umysłowych. Mowa o POSTĘPACH W PRACY.
Jak pokazują badania realizowane przez Teresę Amabile i Stevena Kramera, wtedy, kiedy ludzie mają poczucie, że ich praca rzeczywiście idzie do przodu lub gdy naprawdę widzą, że otrzymują wsparcie w pokonywaniu przeszkód, wtedy czują rzeczywiście pozytywne emocje i rośnie w bardzo istotny sposób ich dążenie do osiągnięcia sukcesu. I odwrotnie – jeśli widzą głownie przeszkody na drodze do celu, jeśli czują, że utknęli i nie widzą progresu – wtedy pojawia się istotna demotywacja.
Okazuje się, że nawet minimalny postęp wywołuje pozytywne emocje i uruchamia motywację mocniejszą niż jakiekolwiek inne wydarzenie związane z pracą.
Jakie praktyczne wnioski wynikają dla menedżerów z cytowanych badań?
- dostarczaj pracownikom istotnych celów, niezbędnych zasobów i wsparcia merytorycznego oraz emocjonalnego w czasie realizacji powierzonych zadań
- I – CO WAŻNIEJSZE: rób wszystko, aby nie utrudniać pracownikom realizacji zadań poprzez autokratyczną zmianę celów, bezwład decyzyjny, niezdecydowanie bądź blokowanie zasobów
- używając własnej mocy decyzyjnej i siły wpływu pomóż likwidować te bariery proceduralne, które rzeczywiście godzą w efektywność pracy Twoich ludzi
- uważaj, by drobnych wpadek nie rozdmuchiwać do rozmiarów sytuacji kryzysowych – niech będą po prostu życzliwie „ogranymi” okazjami doi wyciągania wniosków
- kultywuj zasadę pomagania innym. Niech stanie się ona elementem Waszej kultury biznesowej i wewnątrzorganizacyjnej
- nie unikaj osobistego zaangażowania w pomoc innym w realizacji celów – jeśli tylko wymaga tego sytuacja. Zakasanie rękawów i pomoc na pierwszej linii nie tylko ułatwi podwładnym realizację celów, ale w doskonały sposób modeluje właśnie taką kulturę
- świętuj postępy, nawet małe kroki do przodu. W wersji minimum – po prostu dostrzegaj codzienne postępy w pracy swoich podwładnych, zwłaszcza na trudnych odcinkach biznesowego frontu.
Źródło: Wymiatacze.pl