Poprosiliśmy Czytelników portalu Bankier.pl o ocenę swoich kont osobistych. Z badania wynika, że większość z nich jest zadowolona ze swojego ROR-u, ale w praktyce korzysta tylko z podstawowych funkcji. Jeśli mieliby przenieść konto do innego banku, to w pierwszej kolejności do Alior Banku lub mBanku.
Ubiegły rok był bardzo ważny dla rynku kont osobistych. Po raz pierwszy od lat rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR) stał się jednym z najmocniej promowanych produktów w ofercie większości banków. W 2010 r. opłaty za konta zaczęły spadać, klienci dostali więcej bezpłatnych bankomatów, a systemy bankowości internetowej wzbogacono o dodatkowe funkcjonalności. Sprzedaż kont osobistych wspierały liczne akcje marketingowe. Banki płaciły za zakładanie rachunków, dodawały gadżety i proponowały osobom zakładającym konto lepsze warunki innych produktów.
Sprawdziliśmy, co tak naprawdę liczy się dla naszych czytelników przy wyborze konta osobistego, oraz jak oceniają jakość świadczonych przez ich banki usług. Pod koniec ubiegłego roku przeprowadziliśmy na łamach Bankier.pl ankietę na temat rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Osoby biorące udział w badaniu oceniły jakość świadczonych usług w relacji do ponoszonych kosztów użytkowania. Respondenci wskazali przy tym podstawowe kryteria wyboru brane pod uwagę przy wyborze posiadanego konta osobistego oraz potencjalną ofertę drugiego wyboru. W ankiecie wzięło udział 979 czytelników portalu Bankier.pl.
Czytelnicy Bankier.pl lubią swoje konta
Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu, są przywiązani do swojego banku. Blisko połowa ankietowanych posiada z w nim konto od co najmniej ponad 4 lat. Jedna czwarta czytelników portalu Bankier.pl, którzy wzięli udział w badaniu, założyła rachunek w ostatnich dwóch-trzech latach. Wojna na konta nie została jednak bez wpływu na rynek. Aż 17 proc. respondentów założyło konto w obecnym banku w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Dla prawie 23 proc. ankietowanych bank, który prowadzi ich podstawowy rachunek osobisty, był pierwszym, w którym założyli konto. A skąd uciekano? 18 proc. respondentów przeniosło się do obecnego banku, rezygnując z usług PKO Banku Polskiego, a 10 proc. z Banku Pekao SA. Kolejne na liście wskazań były Bank BPH i mBank.
Większość respondentów jest zadowolona z posiadanego rachunku bankowego. Blisko 75 proc. ankietowanych ocenia zakres usług powiązanych z kontem dobrze lub bardzo dobrze. Podobny odsetek respondentów pozytywnie ocenia jakość tych usług. Zapytani o jakość poszczególnych produktów i usług powiązanych z kontem, najwyżej oceniali bankowość internetową (88 proc.) i karty debetowe (62 proc.). Narzekano głównie produkty depozytowe i kredytowe.
Opłaty nie wywołują zastrzeżeń
46 proc. ankietowanych jest w pełni usatysfakcjonowanych z miesięcznych kosztów obsługi rachunku, a kolejne 21 proc. ocenia poziom opłat na czwórkę w skali pięciostopniowej. Niezadowolonych jest ponad 20 proc. respondentów.
Opłatę za prowadzenie samego rachunku w relacji do świadczonych usług, większość ankietowanych (73 proc.) oceniła pozytywnie. Tylko 15 proc. respondentów zdecydowanie negatywnie oceniło tę pozycję. Czytelnicy portalu Bankier.pl są zadowoleni z opłat za przelewy – takiej odpowiedzi udzieliło 81 proc. respondentów. Tu nie ma jednak niespodzianki – większość banków nie stosuje już opłat za tę operację. Jedynie 8 proc. pytanych wskazało negatywną odpowiedź.
Tylko 54 proc. respondentów uważa, że opłata za kartę debetową jest adekwatna do jakości. W wielu bankach opłata za kartę znacząco wzrosła w ciągu minionych miesięcy. Coraz częściej prowizja ta zastępuje opłatę za prowadzenie konta. Warto przy tym zauważyć, że aż 17 proc. ankietowanych zaznaczyło, że w ogóle nie korzysta z karty wydanej do rachunku.
Innowacje są mało ważne
Co jest istotne przy wyborze rachunku? Tu również nie ma niespodzianek. Spośród 31 zaproponowanych przez nas pozycji, najwyżej oceniono: koszt prowadzenia rachunku (81 proc. wskazań), bezpieczną bankowość internetową (83 proc.), czytelny system bankowości internetowej (76 proc.) i prowizje za wypłaty z bankomatów (78 proc.).
Dostęp do rozbudowanej sieci bankomatów to nadal jeden z podstawowych czynników świadczących o wyborze konta. Duża sieć bezprowizyjnych bankomatów była istotna dla 72 proc. respondentów, a niewielka odległość do bankomatu banku dla 48 proc. ankietowanych. Na alternatywny sposób wypłacania gotówki – usługę cashback umożliwiającą pobieranie pieniędzy bezpośrednio z kasy sklepowej – oddano jedynie 13 proc. głosów.
Dla respondentów nie są istotne usługi typu Bilix, tanie przelewy SEPA czy bezpłatne papierowe wyciągi. Aż 31 proc. respondentów wskazało płatności zbliżeniowe jako nieistotną z ich punktu widzenia usługę w ramach karty płatniczej wydanej do konta. Podobny procent wskazań dotyczył ubezpieczeń powiązanych z kontem. Blisko 55 proc. nie korzysta z możliwości zakupu jednostek przez system bankowości internetowej.
Alior i mBank najpopularniejsze wśród internautów
Zapytani o to, gdzie przenieśliby swoje konto z obecnego banku, czytelnicy najczęściej wskazywali Alior Bank (24 proc.) i mBank (blisko 12 proc.). Kolejne na liście wskazań były ING Bank Śląski (9 proc.), Deutsche Bank PBC (7 proc.) i BZ WBK (5 proc.).
Ankietę przeprowadziliśmy na łamach portalu Bankier.pl w dniach 4.10.-8.11.2010. Do 25 stycznia czytelnicy mogli ponownie wyrazić swoje zdanie o produktach bankowych, głosując w kolejnej edycji plebiscytu Złoty Bankier. Dzięki ich wskazaniom wyłonimy banki, które oferowały m.in. najlepsze konta, kredyty i lokaty minionego roku. Bank, który zdobędzie najwięcej głosów w poszczególnych kategoriach ogłoszony zostanie Złotym Bankiem 2010. Zwycięzców poznamy już 4 lutego.
Bankier.pl przeprowadził badanie, w którym zapytał swoich czytelników o ocenę ich rachunków bankowych. Ankietowani odpowiadali m.in. na pytania dotyczące poziomu satysfakcji z korzystania z posiadanego rachunku, jego funkcjonalności, zakresu i jakości świadczonych usług. Na tej podstawie zespół analityczny Bankier.pl przygotował raport na temat aktualnego stanu, a także możliwych kierunków przemiany konkurencji na rynku bankowych rachunków osobistych oraz konkurencyjności wybranych podmiotów bankowych w poszczególnych segmentach klientowskich.
Więcej informacji na temat zawartości i wyceny raportu udziela Monika Maciak, m.maciak@bankier.pl.
Źródło: Bankier.pl