Co seniorzy kupują w sieci?

Seniorzy kupujący w sieci to zdecydowanie najmniejsza grupa e-konsumentów pod względem wieku. Według badania przeprowadzonego przez Ceneo.pl osoby powyżej 55 roku życia stanowią 4,2% użytkowników porównywarki. Serwis przeprowadził na swoich stronach ankietę, w której udział wzięło 500 osób ze wskazanej grupy wiekowej.

Najstarsi użytkownicy Ceneo.pl zostali zapytani o przedmioty, które kiedykolwiek kupili przez Internet. Seniorzy mieli do wyboru 19 kategorii, najczęściej zaznaczanymi były: Sprzęt AGD, RTV oraz dom i ogród.

Osoby starsze nie są pozostawione same sobie – od kliku lat powstają różne inicjatywy i programy, które pomagają seniorom odnaleźć się w dzisiejszej rzeczywistości. Jedną z tego typu idei jest Uniwersytet Trzeciego Wieku. W Polsce działa ponad 100 Uniwersytetów Trzeciego Wieku, liczba osób korzystające z tego typu zajęć to około 25 tys. Słuchacze uniwersytetu mogą uczestniczyć w różnych zajęciach, także w takich, gdzie prowadzone są zajęcia z obsługi komputera i Internetu. Również Grupa Allegro, w skład której wchodzi serwis Ceneo.pl organizuje spotkania edukacyjne dla seniorów – W tym roku zorganizowaliśmy już 6 spotkań dla seniorów. Widzimy spore zainteresowanie tego typu tematyką wśród starszych osób, podczas szkoleń pokazujemy jak korzystać z sieci, dokonywać zakupów, na co zwracać uwagę, aby czuć się bezpiecznie w sieci oraz jak zacząć sprzedawać – – mówi Tomasz Mizerka, kierownik projektów edukacyjnych Grupy Allegro – W planach mamy kolejne szkolenia dla seniorów, zależy nam na tym aby uczestniczyć w aktywizacji tej grupy wiekowej. Seniorzy są bardzo ciekawi możliwości jakie daje im Internet, ale większość z nich nie jest w stanie samodzielnie nauczyć się surfowania w sieci.

Oprócz osób, które wzięły udział w badaniu Ceneo.pl i zadeklarowały dokonywanie zakupów za pośrednictwem Internetu, istnieje również grupa seniorów którzy korzystają z ofert sklepów internetowych, ale zakupu dokonują dla nich dzieci czy wnuki. Ciężko natomiast oszacować jaki procent seniorów kupuje właśnie w taki sposób – za pośrednictwem innych. Użytkownicy 55+, którzy sami potrafią dobrze korzystać z Internetu dokonują zakupów najczęściej kilka razy w roku – taką odpowiedź wskazało 64% ankietowanych.

Najwięcej ankietowanych wydaje na jednorazowe zakupy w sieci około 100-200 zł, taką opcję wskazało 39% seniorów. Przebadana grupa osób starszych to z całą pewnością nowocześni seniorzy – sprawnie poruszają się w internecie, chętnie kupują online. Robiąc zakupy przez Internet najchętniej płacą przelewem internetowym – 41% ankietowanych, kolejną najczęściej wybieraną opcją było płacenie przy odbiorze – taką odpowiedź zaznaczyło 29% osób.

Badanie przeprowadzone przez Ceneo.pl pokazuje, że użytkownicy Internetu w wieku 55+ mogą sobie świetnie radzić z zakupami online. Procentowo stanowią jednak małą grupę użytkowników, niestety nie każdy senior ma możliwość nauki obsługi komputera, czy poruszania się po środowisku internetowym. Dzisiejsi 50- czy 60-latkowie nie mieli zajęć z Informatyki w szkole, komputer i internet to jeszcze dla wielu z nich spora nowść, dlatego tak ważna jest prowadzenie zajęć edukacujnych dla starszych osób.

Źródło: Ceneo