Co trzeci klient banku nie płaci kartą

Niemal każdy klient banku ma konto bankowe, ale tylko trzech na czterech posiada kartę płatniczą do rachunku. Jednocześnie nadal prawie połowa rodaków nie korzysta z bankowości elektronicznej, a co piąty klient nigdy nie wypłacał pieniędzy z bankomatu – wynika z raportu CBOS.

Prawie 80% Polaków deklaruje, że korzysta z usług bankowych. Niemal co trzeci z nich korzysta z usług jednego banku, co ósmy – z usług dwóch banków, a jedynie 4% z oferty trzech lub więcej instytucji. Jednocześnie, zdecydowana większość posiadaczy kont osobistych jest zadowolona ze swojego banku i deklaruje dużą satysfakcję ze świadczonych w nim usług.

Z konta korzystamy najczęściej

Zgodnie z raportem CBOS, 96% klientów banków ma konto bankowe, a 75% posiada kartę płatniczą do rachunku. Mniejszą popularnością cieszą się kredyty i pożyczki (34%), lokaty bankowe (29%), karty kredytowe (23%) i ubezpieczenia wykupywane w bankach (15%). Rzadko też lokujemy pieniądze w produktach oszczędnościowych umożliwiających odkładanie pieniędzy na emeryturę (5%), w funduszach inwestycyjnych (4%) oraz na rachunkach maklerskich (3%).

W raporcie CBOS czytamy, że co drugi badany nigdy nie logował się do bankowości elektronicznej w internecie oraz nie zlecał w ten sposób realizacji przelewu. Ponadto, co trzeci ankietowany nigdy nie płacił za zakupione towary lub usługi kartą, co czwarty nie dokonywał operacji gotówkowej w oddziale banku, a 17% ankietowanych nigdy nie wypłacało pieniędzy z bankomatu.

Choć z roku na rok poprawia się dostępność i zwiększa skala korzystania z infrastruktury bankowej i płatniczej, istnieje spory odsetek osób, które mimo że posiadają konto bankowe i kartę płatniczą, rzadko z nich korzystają. Z kolei aktywniejsi klienci sporadycznie rzadziej korzystają z bardziej zaawansowanych usług oszczędnościowo-inwestycyjnych, na rzecz pożyczek i kredytów.