Co trzeci polski pracownik pojechał na majówkę

Pracownicy zazwyczaj z utęsknieniem czekają na długi weekend. Jednak z tego, który się ostatnio skończył, majowego, skorzystało 32,5% naszych rodaków – wynika z najnowszych danych Work Service S.A.  Koszt nieobecności pracowników w firmach w ciągu trzech dni roboczych wyniósł niemal 7 mld złotych.

Niedawny weekend majowy, był niemal idealny. Oprócz ładnej pogody mógł być rekordowo długi – biorąc jedynie trzy dni urlopu mogliśmy sobie pozwolić na 9-dniowe lenistwo. I tak najczęściej się działo – wśród tych, którzy zdecydowali się na urlop, najwięcej Polaków wzięło trzy dni wolnego – 14,3%. Eksperci z firmy Work Service S.A. postanowili jednak sprawdzić ile kosztują polskich pracodawców tego typu dni wolne od pracy.

Z naszych analiz wynika, że co trzeci Polak, który nie przyszedł do pracy w czasie majówki, wygenerował w sumie koszt dla pracodawców opiewający na niebagatelną sumę 6,9 mld złotych. Oczywiście najbardziej kosztowni byli ci, którzy zdecydowali się na 3-dniową absencję, co kosztowało  polskich pracodawców prawie 4,5 mld złotych. Zatem jak widzimy zaledwie 3-dniowy urlop powoduje spore gospodarcze konsekwencje – komentuje Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A.

Z raportu OECD wynika, że wartość PKB przypadająca na godzinę pracy polskiego pracownika to 80,5 złotego, a więc w ciągu 8-godzinnego dnia pracy każda osoba generuje wartość wynoszącą 644,2 złote. Zatem jeżeli co trzeci pracownik nie zjawi się w pracy, czyli jak wynika z danych GUS na koniec 2011 roku – prawie 5,3 mln osób, otrzymujemy koszt 6,91 mld złotych.

Właściwie w każdym przypadku nieobecność w pracy wiąże się z dużymi wydatkami po stronie pracodawców. Nawet spóźnienie pracownika kosztuje, bo nie wykonuje on w tym czasie swoich obowiązków zawodowych. Zatem pełne 5-dni (3 dni urlopu oraz dodatkowo wolne 1 oraz 3 maja) daje wynik opiewający na tak znaczną kwotę. Co ciekawe są to koszty ponoszone przez pracodawców, nad którymi zazwyczaj się nie zastanawiamy – podsumowuje Krzysztof Inglot, Dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service S.A.

Badanie zlecone przez Work Service S.A. zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w dniu 7 maja 2012 roku na losowej, liczebnie reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Wielkość próby wyniosła 1076 osób, a błąd oszacowania 3%. Wyniki zbierano metodą wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Źródło: Migut Media