Compensa obchodzi 35. rocznicę powstania. Z tej okazji towarzystwo zorganizowało jubileuszową wystawę w swojej warszawskiej centrali oraz wydało pamiątkowy album przypominający kluczowe momenty w historii firmy.
Wystawę, którą można oglądać w siedzibie ubezpieczyciela w Warszawie, zainaugurowała w poniedziałek, 6 października, Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Compensy. Ekspozycja prezentuje unikalne zdjęcia, materiały archiwalne i pamiątki z początków działalności towarzystwa: z lat 90. XX wieku oraz pierwszej dekady XXI wieku.
Marka Compensa pojawiła się na rynku w 1990 roku, w momencie, gdy Polska wkraczała w erę wolnego rynku. Historia spółki zaczęła się 12 lutego 1990 roku, kiedy Minister Finansów wydał zgodę na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej, a 26 marca powołano do życia Towarzystwo Ubezpieczeniowe Varsovia S.A. Wobec sprzeciwu władz miasta Warszawy dotyczącego używania nazwy Varsovia, nazwa firmy została w październiku 1990 roku zmieniona na Compensę.
– Od samego początku Compensa była częścią wielkiej zmiany, która dokonywała się w Polsce. Budowaliśmy firmę w czasach, gdy wolny rynek dopiero powstawał, a zasady gry tworzyły się na naszych oczach. Od 35 lat pozostajemy blisko naszych klientów, agentów i partnerów biznesowych – od pierwszych dni to właśnie relacje z nimi stanowią fundament naszej działalności. Dziś, jako piąty co do wielkości ubezpieczyciel majątkowy w Polsce z przypisem składki w wysokości 4 miliardów złotych, jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy. Jednak to nie liczby i miejsce w rankingach są naszym największym sukcesem, lecz zaufanie, którym obdarzają nas miliony Polaków. Patrzymy z wdzięcznością na drogę, którą przeszliśmy oraz z entuzjazmem na nowe wyzwania, które są przed nami – mówiła podczas otwarcia wystawy Anna Włodarczyk-Moczkowska.
– Compensa weszła na rynek w 1990 roku, czyli w tym samym czasie, w którym Vienna Insurance Group rozpoczęła ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie Compensa jest jedną z największych i odnoszących największe sukcesy firm ubezpieczeniowych w naszej grupie, składającej się z ponad 50 spółek w 30 krajach. Dzięki doświadczonemu zespołowi menedżerskiemu i zaangażowanej kadrze, Compensa wypracowała pozycję lidera innowacyjnych i cyfrowych rozwiązań zarówno na polskim rynku, jak i w VIG. Niedawna reorganizacja naszych spółek w Polsce wyznaczyła kierunek dalszego wzmacniania odporności we wszystkich obszarach działalności ubezpieczeniowej, a Compensa jest idealnie przygotowana na kolejne 35 i więcej lat sukcesów – mówi Harald Riener, członek zarządu Vienna Insurance Group oraz przewodniczący rady nadzorczej Compensy.
W latach 1998-2002 akcje Compensy były przedmiotem obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Giełdowa historia Compensy zakończyła się w listopadzie 2002 roku, gdy główny akcjonariusz Wiener Städtische (Vienna Insurance Group) zdecydował o wycofaniu spółki z GPW. Przynależność do VIG – największej grupy ubezpieczeniowej w Europie Środkowo-Wschodniej – zapewniła Compensie dostęp do międzynarodowego know-how, nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz silne wsparcie kapitałowe, które umożliwiło dynamiczny rozwój oferty produktowej i sieci dystrybucji.
Polska to obecnie, obok Austrii i Czech, najdynamiczniej rozwijający się rynek dla Vienna Insurance Group, a Compensa jest jednym ze strategicznych filarów grupy. Polski ubezpieczyciel to czwarta firma pod względem przypisu składki w VIG, mająca ambicję w znaczący sposób partycypować w jej wyniku finansowym.
Kronika 35 lat historii
Oprócz wystawy Compensa przygotowała pamiątkowy album, który opowiada historię towarzystwa przez ostatnie 35 lat. Publikacja zawiera archiwalne materiały i zdjęcia oraz przybliża ludzi, którzy budowali firmę od podstaw. Przedstawia kluczowe momenty w rozwoju Compensy – od pierwszych polis wystawianych w małych biurach w latach 90., przez ekspansję na rynku i stworzenie rozległej sieci współpracujących z firmą pośredników, wejście do grupy VIG, aż po połączenie z firmą Wiener w 2024 roku.
Album pokazuje również, jak Compensa z firmy z kilkudziesięcioma pracownikami przekształciła się w organizację zatrudniającą ponad 1,6 tys. osób i obsługującą 2,5 mln klientów indywidualnych oraz ponad 150 tys. przedsiębiorstw. Konsekwentnie budując swoją silną pozycję rynkową, towarzystwo rozwija sieć sprzedaży w całej Polsce, która w części detalicznej obejmuje 13 regionalnych centrów sprzedaży oraz ponad 40 tys. współpracujących agentów. Do tego należy doliczyć szerokie grono brokerów i partnerów biznesowych. Dla nich Compensa rozwinęła szeroką ofertę produktową: od ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych, przez odpowiedzialność cywilną i ubezpieczenia dla biznesu, aż po specjalistyczne produkty dla różnych grup zawodowych czy ubezpieczenia zdrowotne.
Trzy i pół dekady działalności Compensy to także okres przemian technologicznych i rynkowych: firma, która zaczynała w erze papierowych polis i książek szkodowych, dziś inwestuje w innowacje technologiczne i jest jednym z liderów implementacji sztucznej inteligencji w branży ubezpieczeniowej.
Jubileuszowa wystawa będzie dostępna do końca października dla osób, które odwiedzą centralę towarzystwa w Warszawie, pracowników czy partnerów. Natomiast pamiątkowy album w wersji papierowej trafi do oddziałów regionalnych Compensy, a w wersji elektronicznej jest dostępny na stronie internetowej towarzystwa: https://www.compensa.pl/o-nas/#35_lat