Coraz lepsi szukają pracy

Na jedną ofertę pracy aplikuje średnio 74 kandydatów. Najliczniejsza grupa to osoby po trzydziestce, które stanowią ponad 65% wszystkich aplikujących. One też mogą pochwalić się największym doświadczeniem zawodowym.

Marketing górą
W badanym okresie największą popularnością cieszyło się stanowisko specjalisty ds. marketingu – w ciągu 5 tygodni na tę ofertę spłynęło 139 aplikacji. Najmniej kandydatów odpowiedziało na oferty pracy dla inżyniera produkcji i głównego księgowego. Jednak nad ilością przesłanych aplikacji górowała ich jakość – aż 7 na 10 kandydatów, którzy odpowiadali na ofertę dla głównego księgowego, spełniało wszystkie wymagania pracodawcy lub wszystkie z wyjątkiem jednego.

Kobiety najchętniej aplikowały na stanowiska związane z marketingiem. Aż 73% osób aplikujących na stanowisko specjalisty ds. marketingu stanowiły właśnie panie. Inne posady, na które najchętniej kandydowały kobiety, to główny księgowy (68% wszystkich osób aplikujących) i specjalista ds. finansów (61%). Mężczyźni najczęściej odpowiadali na ofertę pracy dla dyrektora oddziału (85%), webmastera (84%) i inżyniera produkcji (82%).

Wygrywają jakością
W porównaniu do ubiegłego roku, zdecydowanie poprawiła się jakość przesyłanych aplikacji. Aż 81% wszystkich kandydatów spełnia wszystkie – lub wszystkie z wyjątkiem jednego – twarde kryteria wskazane w ogłoszeniach (wcześniejsze doświadczenie na podobnym stanowisku, odpowiedni staż pracy, właściwy kierunek wykształcenia i wymagany język obcy).

Największą zmianę widać w znajomości języków obcych. Znajomość języka angielskiego deklaruje już blisko 80% kandydatów, rok wcześniej było ich niewiele ponad 60%. Zaskakująco wzrosła znajomość języka rosyjskiego – w zeszłym roku znało go niecałe 26%, a obecnie już ponad 43% kandydatów.

Standardem stała się znajomość dwóch języków obcych. Jeszcze rok temu tą umiejętnością mogła się pochwalić tylko jedna czwarta kandydatów, dziś jest to już prawie 40%. W mniejszości są osoby znające tylko jeden język obcy – stanowią tylko 26,5% wszystkich kandydatów. Trzy języki zna aż 16% kandydatów (w zeszłym roku było to tylko 3%).